Gecamoufleerde BMW i4 met elektromotor per wiel
Dat ook de heren en dames van de BMW M-divisie niet aan een stekkeraansluiting ontkomen, is duidelijk. De fabrikant plant voor volgende maand de lancering van de XM, die navolging krijgt in de vorm van de geëlektrificeerde M5. Er ligt nog veel meer op stapel dan de huidige M-versies van de i4, iX en i7.
“Op ons jubileum kijken we niet alleen terug, maar vooral ook vooruit”, zegt Franciscus van Meel, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW M GmbH. “Vóór het einde van het jaar start de productie van de BMW XM, onze eerste high-performance auto met een V8 M hybride aandrijving.” In de kraamkamers wordt al geruime tijd ook aan de elektrotechniek gewerkt en nu gaan de eerste testvoertuigen de weg op, zo kondigt BMW M GmbH zelf aan.
Voor high-performance auto’s
“Met de eerste testritten van een zogenaamd concept-testvoertuig voor innovatieve aandrijf- en chassiscontrolesystemen voert het ontwikkelingsteam de eerste hardware- en softwareoplossingen uit. Deze techniek is ontworpen voor toekomstige volledig elektrische high-performance auto’s”, zo verklaart BMW.
Aangepaste i4-koets
De Duitsers voeren de tests uit met vier elektromotoren en een geïntegreerd regelsysteem voor de rijdynamiek. De auto’s zijn vierwielaangedreven. De technologie is verpakt in de carrosserie van de i4 M50. De puur elektrisch aangedreven vijfdeurs coupé heeft een aangepast koetswerk. Zo zijn de wielkasten verbreed om de integratie van de high-performance voor- en achteras te kunnen herbergen. Aan de voorkant valt het herziene front op. Dat is nu in de stijl van de M3 en M4. BMW doet dat vanwege de hogere torsiestijfheid. Ook de opstelling van de radiatorunits wijkt af.
Het draait bij het prototype hoofdzakelijk om de M xDrive-vierwielaandrijving. Elk wiel wordt aangedreven door een elektromotor. Een voordeel voor M GmbH is dat zo het aandrijfkoppel zeer snel per wiel wordt verdeeld. BMW claimt dat binnen milliseconden het vermogen en koppel van de spontaan reagerende elektromotoren nauwkeurig worden gedoseerd. De vier motoren zijn verbonden met een centrale, sterk geïntegreerde regeleenheid die permanent de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder monitort.
De ideale krachtoverbrenging op de weg wordt binnen milliseconden berekend uit de waarden voor gaspedaalstand, stuurhoek, langs- en dwarsversnelling, wielsnelheden en andere parameters. De signalen hiervoor worden even snel en direct via een lamellenkoppeling en differentiëlen doorgegeven aan de vier motoren, die ze direct en precies kunnen realiseren.
Typische BMW M-karakteristiek
“Elektrificatie biedt ons volledig nieuwe mogelijkheden om de typische M-dynamiek te creëren”, zegt Dirk Häcker, hoofd ontwikkeling bij BMW M GmbH. “En we kunnen nu al zien dat we dit potentieel maximaal kunnen benutten, zodat onze high-performance sportwagens de M-typische en onvergelijkbare combinatie van dynamiek, wendbaarheid en precisie zullen blijven bieden in de lokaal emissievrije toekomst.”
Niet wat je hoopt: dit wordt de nieuwe en eigen auto van BMW M
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen