Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 29 jan 2015
Leestijd: 3 minuten

Geduld vereist voor Belgische Imperia GP

Imperia Automobiles uit België heeft zich in 2014 op de achtergrond gehouden. Achter de deuren van het bedrijf in Luik is er echter wel werk verzet. Er zijn prototypes gebouwd en tests uitgevoerd. Het bedrijf hoopt dit jaar de homologatie van de plug-in hybride Imperia GP af te ronden.

“We hopen dit jaar te starten met de verkoop, maar dat is nog niet zeker”, zegt Sacha Petrovic, sales & marketing manager van Imperia Automobiles. Petrovic zegt dat de ontwikkeling en homologatie eerst helemaal afgerond moet zijn voordat de auto op de markt wordt gebracht. Het merk zegt tot nu toe vijf orders op zak te hebben.

Het project van Imperia Automobiles is ambitieus, want als alles is afgerond wil het bedrijf beginnen met de productie van het model in het Sciences Park van Sart-Tilman, in de buurt van Luik. Er moeten dan zo’n 200 auto’s per jaar gemaakt worden, al is de verwachting dat de verkoop gestaag zal groeien. Voor de GP is een nieuwe fabriek gebouwd evenals een showroom. “De verkoop start allereerst in de Benelux, waarna we gaan uitbreiden in Europa”, zegt Petrovic.

Voor de GP heeft Imperia een eigen platform ontwikkeld. Qua techniek is dat anders. De plug-in techniek is afkomstig van Green Propulsion alleen wordt de 1,6 liter turbomotor, uit de schappen van PSA gehaald. De elektromotor levert 163 pk en 350 Nm, de turbomotor 208 pk en 300 Nm. Samen goed voor 371 pk. De aandrijflijn heeft twee standen: elektrisch of hybride. Op elektrische energie kom je 50 tot 80 kilometer ver. Het opladen van de accu is met een 220V-stopcontact na 4,5 uur afgerond. In de stand hybride ondersteunt de turbomotor de elektromotor en benut je het volledige potentieel van de aandrijflijn. Imperia koppelt de benzinemotor aan een manuele vierbak.

GESCHIEDENIS

De merknaam Imperia is ouder dan je zou denken. Al tussen 1904 en 1950 werden er auto’s met de naam Imperia verkocht. Het bedrijf werd oorspronkelijk in 1904 opgericht door Adrien Piedboeuf in een fabriek in Luik. Het logo van destijds is nog steeds te vinden op het toenmalige fabriekspand. De auto’s van Imperia waren te zien in het straatbeeld alsook op het circuit waar Imperia’s diverse overwinningen wisten te boeken. Na de overname van Minerva Automobiles in 1934, eveneens een Belgische automerk, zou Imperia ook in de hogere segmenten actief worden met de verkoop van auto’s. Maar de Tweede Wereldoorlog bepaalde anders. Toch gaat men na de oorlog door met het produceren van auto’s, al moet het bedrijf in 1958 alsnog de deuren sluiten.

Het oude fabriekspand van Imperia in Luik

In 2008 wordt de merknaam gekocht door Green Propulsion: een spin-off van de Universiteit van Luik dat zich richt op de ontwikkeling van groene aandrijfsystemen als plug-in-techniek. Wat als een soort hobbyproject start, groeit uit tot een ambitieus plan. Onder de merknaam Imperia Automobiles wordt een nieuw model aangekondigd: de GP. Deze sportwagen legt qua vormgeving een link met het verleden. “Het uiterlijk is geïnspireerd op de Imperia TA7 uit 1939”, zegt Petrovic. Het design is van de hand van Denis Stevens.

De Imperia TA7 diende als inspiratie voor de GP.

TECHNISCH PASPOORT IMPERIA GP

0-100 km/h elektrisch: 6 seconden
0-100 km/h hybride: 4 seconden
Topsnelheid: 220 km/h (begrensd)
Gemiddeld verbruik: 1,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 45 g/km
Lengte: 3.798 mm
Breedte: 1.838 mm
Hoogte: 1.267 mm
Wielbasis: 2.524 mm
Gewicht: 1.190 kg

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.