Geely zou zo'n 1,6 miljard euro in Lotus willen steken. Het Chinese autoconcern - dat ook eigenaar is van Volvo - wil de Britse sportwagenfabrikant uitbouwen tot een echte concurrent voor Ferrari en Porsche.

Exige Sport 410Exige Sport 410


Volgens Automotive News Europe wil Geely eerst de Lotus-fabriek in Hethel uitbreiden, waarmee zo'n tweehonderd extra banden worden gecreëerd. Later moet er een tweede fabriek en een designcentrum bij komen. Er zijn zelfs plannen om Lotus-sportwagens in China te gaan bouwen. Geely is ambitieus, want uiteindelijk moet Lotus kunnen concurreren met Ferrari en Porsche.

Proton

Geely heeft een belang van 51 procent in de kleine Britse autobouwer. Dit kreeg het bedrijf in handen toen het vorig jaar 49,9 procent van de aandelen in Proton overnam. De Maleisische fabrikant kocht Lotus in 1996 van de Italiaanse zakenman Romano Artioli, maar wiens kleindochter de Lotus Elise is genoemd.

Volvo

Dat Geely goed is in het opbouwen van merken heeft het concern bewezen bij Volvo. Sinds 2010 heeft het bijna 10 miljard euro in de Zweedse fabrikant gestoken. Vijf jaar later verkocht Volvo voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan een half miljoen auto's. In 2017 stond de teller op ruim 570.000 exemplaren.