Toyota schetste een driedeurs Aygo, maar die komt er niet
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_021-HighRes.jpg)
Met de conceptversie van de nieuwe Aygo presenteerde Toyota vorige week een gedurfde stadsmini met een dynamisch design. Op de vraag of er -gezien de kleine achterdeuren van het model- mogelijk ook een sportieve driedeurs versie verschijnt, was de autobouwer duidelijk.
Die komt er niet. Het is immers niet een carrosserievariant die bij veel klanten de voorkeur heeft, zo laat Lance Scott, hoofdontwerper bij de Europese designstudio van Toyota, weten aan Autovisie. “Op de eerste schetsen hebben we wel een driedeurs Aygo getekend. Maar het is nu een vijfdeurs. De achterdeuren zijn niet groot, maar we weten dat Aygo-rijders daar nu ook veel gebruik van maken. Niet altijd om mensen op de achterbank te laten plaatsnemen, maar vooral om bagage neer te zetten. Ze zijn praktisch en daarom zijn ze er nog steeds.”
Uitgestorven
Dus gaat Toyota zich niet inspannen om ook een driedeurs variant op de markt te brengen. En dat is in lijn met de rest van de autowereld, want de driedeurs hatchback is vrijwel volledig uitgestorven. Auto’s als de Ford Fiesta, Peugeot 208, maar ook de Volkswagen Golf of BMW 1-Serie zijn niet meer als dynamisch gelijnde driedeurs te verkrijgen. Enkel Mini en Fiat houden vast aan het concept met drie deuren, omdat dat verankerd zit in hun DNA.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_028-HighRes.jpg)
Bovendien moet de nieuwe Toyota Aygo vooral goedkoop blijven, want het is een auto in het A-segment. En dan helpt het om het productieproces te vereenvoudigen, waarbij het goedkoper is om maar één carrosserievariant te bouwen.
Futuristisch
Dat betekent niet dat de nieuwe Aygo een degelijk gelijnde auto wordt, want Toyota laat met de X Prologue een expressief model zien. Bovendien liet Stroll in gesprek met Autovisie weten dat de productieversie niet ver van die auto afwijkt. “Daarom hebben we geen heel futuristische auto gepresenteerd, want we willen mensen het gevoel geven dat deze auto ook echt op de weg komt. Natuurlijk wordt het een uitdaging om alle unieke details van de X Prologue naar het productieproces te halen. Maar onze recente geschiedenis laat zien dat we daar wel voor knokken. Kijk maar naar de C-HR, daar wilden we ook dat de productieauto niet sterk van het prototype zou afwijken en is het gelukt.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_031-HighRes.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had