Toyota schetste een driedeurs Aygo, maar die komt er niet
Met de conceptversie van de nieuwe Aygo presenteerde Toyota vorige week een gedurfde stadsmini met een dynamisch design. Op de vraag of er -gezien de kleine achterdeuren van het model- mogelijk ook een sportieve driedeurs versie verschijnt, was de autobouwer duidelijk.
Die komt er niet. Het is immers niet een carrosserievariant die bij veel klanten de voorkeur heeft, zo laat Lance Scott, hoofdontwerper bij de Europese designstudio van Toyota, weten aan Autovisie. “Op de eerste schetsen hebben we wel een driedeurs Aygo getekend. Maar het is nu een vijfdeurs. De achterdeuren zijn niet groot, maar we weten dat Aygo-rijders daar nu ook veel gebruik van maken. Niet altijd om mensen op de achterbank te laten plaatsnemen, maar vooral om bagage neer te zetten. Ze zijn praktisch en daarom zijn ze er nog steeds.”
Uitgestorven
Dus gaat Toyota zich niet inspannen om ook een driedeurs variant op de markt te brengen. En dat is in lijn met de rest van de autowereld, want de driedeurs hatchback is vrijwel volledig uitgestorven. Auto’s als de Ford Fiesta, Peugeot 208, maar ook de Volkswagen Golf of BMW 1-Serie zijn niet meer als dynamisch gelijnde driedeurs te verkrijgen. Enkel Mini en Fiat houden vast aan het concept met drie deuren, omdat dat verankerd zit in hun DNA.
Bovendien moet de nieuwe Toyota Aygo vooral goedkoop blijven, want het is een auto in het A-segment. En dan helpt het om het productieproces te vereenvoudigen, waarbij het goedkoper is om maar één carrosserievariant te bouwen.
Futuristisch
Dat betekent niet dat de nieuwe Aygo een degelijk gelijnde auto wordt, want Toyota laat met de X Prologue een expressief model zien. Bovendien liet Stroll in gesprek met Autovisie weten dat de productieversie niet ver van die auto afwijkt. “Daarom hebben we geen heel futuristische auto gepresenteerd, want we willen mensen het gevoel geven dat deze auto ook echt op de weg komt. Natuurlijk wordt het een uitdaging om alle unieke details van de X Prologue naar het productieproces te halen. Maar onze recente geschiedenis laat zien dat we daar wel voor knokken. Kijk maar naar de C-HR, daar wilden we ook dat de productieauto niet sterk van het prototype zou afwijken en is het gelukt.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce