Geen Europese carrière voor Volkswagen Jetta
Voor alweer de zevende maal introduceert Volkswagen een sedanvariant van de Golf, maar de nieuwste editie komt dit maal niet naar Europa. De fabrikant levert het model hoofdzakelijk in Noord-Amerika en China.
De nieuweling debuteert onder de naam Jetta. Hij verschijnt nog dit kwartaal op de Mexicaanse markt, waar hij tevens zal worden geproduceerd. Vanaf het tweede kwartaal is de nieuweling ook in de Verenigde Staten leverbaar. Later komt de auto als Sagitar op de Chinese markt. Het is niet voor het eerst dat de productlijn meerdere namen kent. Ook in Europa werd de aanduiding Jetta niet altijd gevoerd. De derde generatie luisterde naar de aanduiding Vento, de vierde editie kwam als Bora op de Europese markt. De eerste, tweede, vijfde en zesde editie verschenen in ons land als Jetta op de markt.
De nieuwste editie maakt voor het eerst gebruik van de MQB-achitectuur. Deze modulaire componenten past Volkswagen al toe voor onder andere de Golf, Passat, Arteon en Tiguan. De Jetta maakt er nu ook gebruik van, zodat de autobouwer de Jetta tegen lagere kosten kan bouwen. Het biedt de fabrikant tevens de mogelijkheid om nieuwe systemen op de vierdeurs sedan te introduceren, zoals een dodehoekassistent, noodremfunctie op lage snelheden, achteruitrijcamera en lane assist.
Volkswagen verpakt al die elektronische systemen in een carrosserie, die ten opzichte van de vorige editie een stukje groter is. In de lengte groeide de Jetta met 4,3 cm tot 4,70 meter. De breedte en hoogte namen met respectievelijk 2,1 en 0,6 cm toe, zodat de Jetta 1,80 meter breed is en het hoogste punt op 1,46 meter ligt.
Onder de iets ingekorte voorzijde hangt een 1,4 liter viercilinder turbomotor. Het TSI-blok is goed voor 150 pk. Aan het blok koppelt Volkswagen een handbak of een achttrapsautomaat. Over andere motorversies wordt nog niet gesproken.
GENERATIES
De nieuwste editie is de zevende generatie. De productlijn verscheen in 1979 als Jetta op de markt. In 1984 verving de fabrikant het model door een nieuw model. In 1992 arriveerde de derde generatie. Het was voor de Europese markt voor het eerst dat dat model niet langer als Jetta werd gevoerd. Met de introductie van de vierde generatie in 1998 koos Volkswagen wederom voor een nieuwe naam, Bora. Met de introductie van de vierde editie in 2004 keerde de aanduiding Jetta terug in het gamma en de aanduiding werd ook op de zesde editie geplakt.
Jetta I: 2,3 miljoen verkocht
Jetta II: 2,7 miljoen
Jetta III: 1,2 miljoen (Vento)
Jetta IV: 4,6 miljoen (Bora)
Jetta V: 3,0 miljoen
Jetta VI: 3,7 miljoen
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief