Geen naadloze overgang van Skoda’s benzine-Citigo naar elektrische Citigo-e iV
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F02_citigoe_iv.jpg)
De omschakeling van het aanbieden van een Citigo met een verbrandingsmotor naar louter een volledig elektrische aangedreven variant zorgt er voor dat Skoda in de tweede helft van dit jaar zonder zijn stadsauto zit. De productie van de benzineversie stopt al in juli, maar de levering van de elektrische Citigo-e iV start pas begin volgend jaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F08_citigoe_iv.jpg)
Skoda heeft niet als enige het probleem. Ook zustermerk Seat heeft een groot gat tussen het productie-einde van de Mii met verbrandingsmotor en de introductie van de Mii Electric. Niet verwonderlijk, de twee rollen uit dezelfde fabrikant.
Stoppen
Skoda en Seat stoppen met de productie van respectievelijk de Citigo en Mii met verbrandingsmotor. De twee Volkswagen-merken zetten vol in op de elektro-variant, die onlangs is voorgesteld. Het concern wil met de elektrische Citigo en Mii de markt van de betaalbare elektro-auto’s open breken.
265 kilometer
Van het duo werd de Citigo-e iV onlangs aangekondigd. Seat volgde eerder deze week met zijn Mii Electric. De vijfdeurs hatchbacks beschikken over een elektromotor met een vermogen van 61 kW en een maximum koppel van 210 Nm. De energie zit opgeslagen in een batterij met een capaciteit van 36,8 kWh. Met een vol accupakket moet de stadsrakker in staat zijn om een afstand van 265 kilometer af te leggen. De topsnelheid van het model is beperkt tot 130 km/h.
Reserveren
Hoewel de productie nog moet opstarten, is de elektrische Skoda reeds te reserveren. Geïnteresseerden kunnen zich online opgegeven. Een prijs van de auto is echter nog niet bekend. Over de beschikbaarheid van de Seat laat de importeur nog niets los.
In de Citigo levert Skoda momenteel alleen een 1.0-driecilinder met 60 en 75 pk, alsmede een 1.0 CNG met 68 pk. De productie van het huidige gamma loopt volgende maand ten einde.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had