Geen Nederlandse dealer voor Honda NSX
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fhonda_nsx_13-e1457004533218.jpg)
De Europese marktintroductie van de Honda NSX is aanstaande, maar wie er een wil dient te shoppen in Duitsland. Voor de Nederlandse markt is er geen dealer aangesteld.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fhonda-nsx-80.jpg)
Honda NSX
Ook in België en Luxemburg komt geen vertegenwoordiger voor de NSX. Duitsland telt met drie verkooppunten het grootste netwerk. In Frankrijk zijn twee dealers actief, terwijl in Engeland slechts één showroom staat. In totaal zijn er in heel Europa acht NSX-dealers aangewezen. Voor de Nederlandse markt is Düsseldorf de dichtstbijzijnde vertegenwoordiger, maar uitwijken kan naar Frankfurt of Parijs, zo u wilt.
1500 stuks
Honda zal op jaarbasis 1.500 stuks van de NSX bouwen. In Europa eisen de Duitse dealers het gros van de Europese allocatie op. In totaal zullen de drie NSX-dealers 50 stuks op jaarbasis krijgen, maar dat volume moet verdeeld worden over Duitsland, de Benelux, de Scandinavische landen en een deel van Oost-Europa.
Ohio
Wereldwijd bekeken is de Amerikaanse markt de grootste afnemer, zo verwacht Honda. Het bedrijf heeft om die reden ervoor gekozen om de productie in Ohio, Verenigde Staten, onder te brengen. Daar moeten per jaar slechts anderhalf duizend sportwagens de fabriekspoort verlaten. De eerste auto’s zijn inmiddels onder de Amerikaanse en Australische dealers verspreid. De Europese vertegenwoordigers komen daar nu bij.
Porsche 911
Met de NSX keert Honda terug in het sportwagensegment, dat momenteel wordt gedomineerd door de Porsche 911, waarvan er in Duitsland al meer worden verkocht dan Honda er van de NSX bouwt. De Japanners kiezen voor het traditionele sportwagenconcept, waarbij de aandrijflijn centraal in de auto is gepositioneerd. In het geval van de 4,47 lange NSX betreft het een handgebouwde V6-motor, echter gekoppeld aan een elektromotor. De 3.5 V6 Turbomotor komt tot 500 pk. De elektromotor produceert 48 pk. De NSX is in staat om een topsnelheid van 307 km/h te halen. Het acceleratiecijfer voor 0-100 km/h wordt door Honda niet opgegeven, maar zou 2,9 tellen bedragen.
Ex/ex
Voor de NSX is nog geen officiële Nederlandse prijs. De auto kost exclusief belastingen € 185.000,-. Honda laat zich niet uit over het verkooppotentieel van de NSX in Nederland, maar verwacht wel enkele exemplaren in ons land te leveren.