Bijzonder: geen recordverkoop voor Ferrari in 2020
De afgelopen jaren kon het niet op bij Ferrari. Er werd verkooprecord na verkooprecord gebroken. Maar over 2020 moest de Italiaanse sportwagenbouwer een dreun verwerken. De afzet daalde en ligt weer onder de 10.000 units.
Het is voor het eerst sinds 2015 dat Ferrari géén verkooprecord boekt. Ook is het voor het eerst sinds 2013 dat er niet meer auto’s werden afgeleverd dan in het jaar ervoor. De schuldige is niet het enorme productoffensief dat de Italiaanse autobouwer in 2019 en 2020 uitrolde. Ferrari wijst Covid-19 als boosdoener aan. Door de pandemie moesten de fabrieken in Maranello en Modena voor een periode van zeven weken dicht en die noodzakelijke productie-onderbreking is terug te zien in het aantal afleveringen.
Verplichte pauze
Ferrari zegt die verplichte pauze niet te hebben kunnen opvangen, omdat in de loop van het jaar ook nog eens verschillende producten werden vervangen en geïntroduceerd. De afzet van de 488 leed onder de invoering van de F8 Tributo en Spider, de SF90 Stradale moest in productie worden genomen en de afzet van de Portofino daalde door de lancering van de Portofino M. Bij de V12-types kwam de 812 GTS erbij en verdween de GTC4Lusso. Naar verluidt hebben alle klanten volgens planning wel hun Monza SP1 of SP2 ontvangen.
Wat je nóóit moet doen met het dak van de Ferrari SF90 Spider – Sjoerds Weetjes 216
Forse daling
Ferrari leverde over heel 2020 precies 9119 auto’s af. Dat is 10% minder dan het merk in 2019 bij dealers wegzette en zelfs minder dan het 2018-resultaat. De afzet van de V8-types daalde meer dan 10%. De V12-levering liep 9% terug.
Verdubbeling van de productie
Ferrari groeide in de afgelopen jaren hard. Precies 20 jaar geleden leverde het merk voor het eerst 4000 verkochte auto’s af. In de vier jaar daarna voerde de autobouwer de afzet gestaag op, en in 2005 passeerde de output voor de eerste maal de grens van 5000 units. Al in 2007 lag het volume boven de 6000 units. In 2011 wist Ferrari voor de eerste maal meer dan 7000 stuks te verkoop. Na een dip in 2013 werd in 2016 voor het eerst de grens van 8000 stuks gepasseerd. In 2019 doorbrak Ferrari het ooit gestelde productieplafond van 10.000 stuks. Afgelopen jaar viel het aantal leveringen terug tot onder de 10.000 units.
Verkoopcijfers per jaar
-
- 2019: 10.131 stuks
- 2018: 9.251
- 2017: 8.391
- 2016: 8014
- 2015: 7664
- 2014: 7255
- 2013: 6922
- 2012: 7318
- 2011: 7195
- 2010: 6573
- 2009: 6293
- 2008: 6662
- 2007: 6465
- 2006: 5671
- 2005: 5409
- 2004: 4975
- 2003: 4238
- 2002: 4236
- 2001: 4289
- 2000: 4070
- 1999: 3775
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8