Deze landen willen in 2035 ook geen verbod op de verbrandingsmotor
De Europese Unie stelt voor om per 2035 geen nieuwe brandstofauto meer toe te laten op ons continent. Daar is niet elke lidstaat het mee eens.
Vorige week liet het grote en machtige Duitsland al weten niet akkoord te gaan met het verbod per 2035. Christian Lindner, Minister van Financiën, liet vorige week al weten dat er “altijd niches voor verbrandingsmotoren blijven bestaan”. Een verbod daarop zou volgens hem onverstandig zijn. Vandaag blijkt dat er nog een aantal lidstaten niet akkoord gaat met het verbod per 2035.
Wel een alternatief
Italië, Portugal, Slowakije, Bulgarije en Roemenië zijn vijf landen die ook een andere situatie voor zich zien. Maar waar Duitsland niet met een alternatief kwam, geven deze vijf lidstaten wél aan wat ze graag realiteit zien worden.
Ze zien niet 2035, maar 2040 als een ideaal einde van de verbrandingsmotor. Ook het jaar 2035 wordt genoemd in de plannen, al zouden de vijf lidstaten dan opperen voor een CO2-reductie van 90 procent. Dat is overigens berekend ten opzichte van de CO2-uitstoot in 1990. Dat jaar is immers het ijkpunt wat betreft de CO2-reductie in de toekomst.
Economische en sociale factoren
De vijf lidstaten laten verder weten dat commerciële voertuigen, zoals vrachtwagens en bestelbussen, per 2035 een CO2-reductie van 80 procent moeten laten zien. Ook die sector moet in 2040 dan overstappen op volledig elektrische mobiliteit. “Er moeten adequate en op maat gemaakte overgangsperioden worden gemaakt”, zo staat in de brief van de vijf lidstaten. Bulgarije is van mening dat het klimaatbeleid rekening moet houden met economische en sociale factoren. Er zijn volgens het land ‘aanzienlijke verschillen’ in koopkracht tussen de EU-landen.
EU-wetgevers voor verbod op nieuwe auto’s op fossiele brandstof
De Europese Unie blijft echter volhouden dat 2035 het jaar is om met de verbrandingsmotor te stoppen. De levenscyclus van een auto is zo’n 15 jaar, zo stelt het. Wordt er in 2040 nog een verbrandingsmotor verkocht, dan zou die dus nog ná 2050 op de weg zijn te vinden. Maar in 2050 moet de hele wereld CO2-neutraal opereren, en dus is een verbod op verbrandingsmotoren in 2040 te laat. Tegelijkertijd is de Europese Unie bezig om een plan op te stellen waarmee alle lidstaten hun infrastructuur voor elektrische voertuigen snel kunnen uitbreiden.
Wanneer komt er een verbod op de verbrandingsmotor?
Of de verbrandingsmotor in 2035 echt verboden wordt, is dus nog maar even de vraag. De Europese Unie gaat de komende maanden onderhandelen met alle lidstaten, om uiteindelijk tot een gezamenlijk oordeel over het verbod te komen.