Geestelijk vader Opel GT en Calibra overleden
Erhard Schnell is niet meer. De voormalige Opel-designer met op zijn naam onder andere de originele Opel GT en de Calibra overleed afgelopen weekeinde in Trebur, Duitsland. Hij werd 92 jaar oud.
Schnell werkte meer dan 40 jaar voor Opel, maar hoewel hij officieel in 1992 met pensioen ging, bleef hij altijd aan Opel verbonden. Schnell werd in 2016 nog betrokken bij het studiemodel Opel GT Experimental en mocht hij aantreden bij de officiele presentatie van het studiemodel op de Autosalon van Genève 2016. Immers, de concept car was een moderne interpretatie van de aloude GT die Schnell in de jaren vijftig tekende. Hij werd regelmatig door het Opel-management uitgenodigd en vond het heerlijk om door het museum te lopen waar zijn creaties stonden. De designer was van kinds af aan al gek van auto’s. Na zijn studie ging hij in 1950 bij een reclamebureau aan de slag, waarna hij overstapte naar VDO, een dashboardfabrikant. Hij maakte snel de overstap naar Opel.
Een van zijn opdrachten was om een compacte tweezits sportwagen te ontwerpen. Als basis moest de Kadett dienen. Schnell zag al snel in dat dat zou resulteren in een coupé en niet in een sportwagen. De ontwikkelingsafdeling kwam tot dezelfde conclusie en stelde dat de motor minimaal 20 centimeter achteruit moest. Dat betekende tevens dat het volledige chassis opnieuw getekend moest worden. Alleen zo kon er een sportwagen ontstaan. Het eindresultaat werd de GT, die als experimentele auto in 1965 op de IAA-autoshow in Frankfurt debuteerde en in 1968 als productiemodel verscheen. Het is de auto waaraan Schnell het meest wordt gekoppeld. De Duitser gaf ook in gesprek met Autovisie in 2018 aan dat de Opel GT perfect was. Schnell werkte destijds aan een opvolger voor de GT, maar dat model kwam er niet.
Manta
Erhard Schnell werd geboren in 1927 in Frankfurt. Hij begon in 1952 bij Opel als ontwerper en leidde later Advanced Design. Memorabele modellen naast de GT zijn de Manta’s en de Calibra.
Uit Autovisie 7, 2016
1 Wat was uw eerste auto?
Een tien jaar oude brilkever, die ik voor 1.000 DM had gekocht. Daarna kocht ik een Opel.
2 Hoe ziet uw wagenpark eruit?
Ik rijd het nieuwste type Opel Astra Stationwagon.
3 Wat is uw ultieme droomauto?
Moeilijke vraag. Ik vind veelauto’s mooi. Als ik moet kiezen, dan toch de Saab Cabrio. Die heb ik gehad maar op het laatst reed ik alleen dicht in plaats van open.
4 Wat is uw mooiste autoherinnering?
De eerste keer dat ik op twaalfjarige leeftijd -we hebben het dan over 1938- een Opel Kapitän zag rijden. Een fantastisch ontwerp. Het was een van de eerste modellen met ingebouwde koplampen.
5 In welke auto wilt u nooit gezien worden?
Hoofdzakelijk Japanse auto’s. Ik zag recent in een magazine een Lexus met een enorme grille. Overdreven groot zelfs en helemaal niet mijn smaak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8