Gelimiteerde Kia Stinger GTS met Drift Mode
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-stinger-gts-x6-e1555577350794.jpg)
De nieuwe exclusievere broer van de Kia Stinger GT gaat de show stelen in de Big Apple: de Kia Stinger GTS. Naast een driftmodus en een speciale Federation Orange heeft deze gelimiteerde versie de nodige carbon fiber versierselen. De Zuid-Koreaanse sportsedan wordt onthuld op de autoshow van New York die plaatsvindt van 19 tot en met 28 april.
Driftassistentie
We waren al blij met de Stinger GT die vooral met de dikste motor en achterwielaandrijving al een lekkere stuurmansauto was en ook de versie met vierwielaandrijving was geen straf. Maar Kia vond het tijd voor nog een feestversie en introduceerde dus op de New York Autoshow de GTS. Een sportiever aangeklede gelimiteerde versie met vierwielaandrijving en als bonus een driftmodus. Die techniek noemen ze dan D-AWD en daar hoort dus ook mechanisch sperdifferentieel op de achteras bij. Daarmee gedraagt de GTS zich op commando lekker dwars net als de achterwielaandrijver.
Natuurlijk heeft de aandrijflijn de nodige rijstanden meegekregen waarmee je de 370 pk en 510 Nm uit de 3.3 V6-benzinemotor met twee turbo’s kunt regisseren. In comfortmodus wordt 60 procent naar de achterwielen gestuurd en dat geeft vooral een gevoel van stabiliteit. Draai je door naar de sportmodus dan gaat er maximaal 80 procent van het vermogen naar de achteras. En als het echt partytime is, dan kies je de Drift Modus: de Stinger laat dan 100 procent van het vermogen los op de achterbanden en blijft voor de ultieme controle in de gekozen versnelling hangen.
Naar Europa?
Of de AWD zoals die nu in de Nederlandse prijslijsten staat ook standaard of optioneel wordt voorzien van deze driftmodus is nog onbekend. De woordvoerder van Kia Nederland zei hier nog geen informatie over te hebben.
Dat de tot 800 stuks gelimiteerde GTS ook naar Nederland komt is nog minder waarschijnlijk. Wat ons betreft is hij van harte welkom om de strijd aan te gaan met zijn Duitse concurrenten. De meerprijs van de D-AWD ten opzichte van de achterwielaandrijver is in Amerika 2.500 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had