Marc Philipp Gemballa Marsien verhoogt Porsche 911 Turbo S tot pure offroader
Het heeft lang geduurd, maar Marc Philipp Gemballa heeft zijn allereerste creatie met de wereld gedeeld. Het is een extreme offroader die doet denken aan de Porsche 911 Safari en zal fans van de 959 rally-auto doen watertanden.
Gemballa kan bekend in de oren klinken. Dat is een tuningbedrijf dat onder leiding stond van Uwe Gemballa, die in 2010 overleed. Dit is echter een losstaand project en het bedrijf van diens zoon, Marc Philipp. Hij heeft zich de afgelopen tijd beziggehouden met een bijzonder project.
Marsman
Het eindresultaat van Marc Philipp Gemballa is nu naar buiten gekomen. De Marc Philipp Gemballa Marsien, Frans voor Marsman, begon zijn leven als ‘Project Sandbox’ en ziet nu dan eindelijk het levenslicht als een soort Porsche 911 Safari. Voor dit project wordt de Porsche 911 Turbo S (van de 992-generatie) als donorauto gebruikt en flink opgehoogd, zodat je bijvoorbeeld over gigantische zandduinen kunt rijden. Niet gek ook dat de auto dan ook in de Verenigde Arabische Emiraten is getest, waar de omgeving soms Mars-achtig aandoet.
Andere filosofie, of toch niet?
Marc Philipp geloofde niet zozeer in het neerzetten van een ronderecord op de Nordschleife en vindt de strijd om pk’s overbodig, al heeft de Marc Philipp Gemballa Marsien daar geen gebrek aan. Voor de motor heeft het bedrijf de tuningexperts van RUF aan het werk gezet. Gevolg: een 3,6-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 750 pk. Mocht dat dan nog niet genoeg zijn, dan kan je dat altijd nog omhoog laten krikken tot 830 pk dankzij VTG turbochargers en een anders ingestelde ECU. Ook over een gebrek aan koppel mag je met 960Nm niet klagen. Kortom, de denkwijze is misschien anders, maar uiteindelijk heeft de Marc Philipp Gemballa Marsien ook een flinke dosis paardenkrachten. Om het plaatje volledig af te maken heeft Akrapovič exclusief voor dit project titanium uitlaten ontworpen, die het offroadwapen een unieke sound geven.
Spelen met grondspeling
Het onderstel van de Marc Philipp Gemballa Marsien is volledig op maat gemaakt door KW Automotive. Zij hebben de Porsche 911 Turbo S voorzien van dubbele draagarmen voor en piston-dempertechnologie en ‘intelligent active damper control’. De grondspeling bedraagt 120 mm wanneer je op de openbare weg wil rijden, maar als je een stukje off-road wil pakken kan dat naar 250 mm verhoogd worden. De vering zou dan binnen een tijd van twintig milliseconden moeten reageren op wat er gebeurt. De bestuurder kan dan schakelen tussen instellingen voor grind, modder, zand en sneeuw bovenop de standaar meegeleverde opties in de Porsche.
Omdat er dus twee verschillende afstellingen mogelijk zijn, road en offroad, zijn er ook twee verschillende bandencompounds. Als je de Michelins voor de weg gebruikt, dan trekt deMarc Philipp Gemballa Marsien binnen 2,6 seconden van 0 naar 100 km/h tot een topsnelheid van 330 km/h. Uiteraard zijn de prestaties offroad iets minder, al is-ie dan zeker niet langzaam te noemen. Dan kan de verhoogde Porsche de 210 km/h aantikken.
Qua styling heeft Marc Philipp Gemballa voor de Marsien zeker gekeken naar de Porsche 959, die na het opheffen van de Groep B-rallymonsters uitweek naar de Parijs-Dakar-rally. In 1986 werd deze rally gewonnen met die Porsche 959.
Wat mag dat kosten?
Van de Marc Philipp Gemballa Marsien zullen er slechts veertig in productie gaan. Het upgraden kost je een slordige 495.000 euro, zonder belastingen. Dat is dan nog zonder de optionele motorupgrade en de donorauto zelf. De Porsche 911 Turbo S is al niet zo goedkoop in Nederland, want de goedkoopste op een Nederlands kenteken kostte tot nu toe 273.000 euro. De duurste stond voor bijna 329.000 euro genoteerd. Zo ga je toch al gauw richting de zeven cijfers, al helemaal als je het interieur naar jouw smaak wil laten aanpassen. Bovendien is al ruim de helft van die veertig toegewezen aan klanten. Tien daarvan betrof een gelimiteerde ‘launch edition’.