General Motors stopt advertenties op Twitter na overname Elon Musk
Tesla-topman Elon Musk heeft na veel gesteggel en veel theater eindelijk Twitter overgenomen. General Motors is de eerste autofabrikant die daarop reageert: door meteen te stoppen met adverteren op het sociale mediaplatform.
De advertentiestop is overigens tijdelijk. General Motors, het moederbedrijf van onder meer Chevrolet, Cadillac en Buick, noemt het een normale gang van zaken. Bij een aanzienlijke verandering op een mediaplatform plaatst de autogigant even geen betaalde advertenties meer, totdat duidelijk is wat de nieuwe richting van het platform zal zijn.
Overname Twitter door Elon Musk is controversieel
De overname van Twitter door Musk is controversieel. De excentrieke, wispelturige Tesla-baas wil de regels op de site versoepelen en zou mogelijk zelfs Donald Trump weer opnieuw willen toelaten. De oud-president van de Verenigde Staten was verbannen omdat hij zou hebben opgeroepen tot geweld en de bestorming van het Capitool op 6 januari zou hebben aangemoedigd.
Musk wil een minder streng moderatiebeleid op Twitter
Het eerste wat Musk deed toen hij Twitter op 27 oktober overnam, was de directie ontslaan. Ook wil de Amerikaans Canadese Zuid-Afrikaan ongeveer driekwart van het personeel op straat zetten. Musk wil een minder streng moderatiebeleid op Twitter, zodat er gezonde ‘dorpspleindiscussies’ kunnen ontstaan en er minder linkse en rechtse bubbels ontstaan. Experts noemen dat hopeloos naïef en zelfs gevaarlijk.
Adverteerders zijn huiverig voor nieuwe richting Twitter
Musk zegt geen geld te willen verdienen met Twitter, maar juist de mensheid, waarvan hij zegt te houden, te willen helpen. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, zegt hij. Al is het vrij ironisch dat hij iedereen die het niet met hem eens is blokkeert. Adverteerders zijn – terecht – huiverig over de nieuwe richting van Twitter. Als iedereen maar mag zeggen wat hij of zij wil, wordt het probleem van haatzaaien nóg groter.