Genesis G70 Shooting Brake is welkomstcadeau
Komende zomer zet Genesis wiel op Europees grondgebied en om dat heuglijk feit te vieren komt de Zuid-Koreaanse autobouwer met een speciaal model voor de Europese automarkt. Het is geen limited edition of actiemodel, maar een specifieke carrosserievariant. Het is de G70 Shooting Brake.
Wereldburgers en stationwagons. Dat gaat niet echt samen, tenzij je het volk in Europa onder de loep neemt. En dan voornamelijk het publiek in West-Europa. Die smullen wel van een stationwagon. Niet alleen vanwege de grotere bagageruimte, ook vanwege de carrosserielijn. Genesis haakt daar op in en brengt van de G70 een lifestyle-combi. Het is geen traditionele stationcar die de designstudio in Zuid-Korea verliet, maar een Shooting Brake zoals we die van bijvoorbeeld ook Volkswagen (Arteon) kennen. Een Shooting Brake is geen pakezel, die je bestelt om hem tot de nok toe vol te kunnen laden. De carrosserieversie is gewoon een model dat je neemt omdat je hem mooi vindt en je sporadisch wat extra laadvolume nodig hebt.
Europese aanpak
Genesis brengt hem niet vanwege de beoogde grote verkoopvolumes, maar wel omdat het met de komst van een in hoofdzakelijk Duitsland belangrijke carrosserievorm aangeeft de Europese lancering belangrijk te vinden. De Zuid-Koreanen geven met de G70 aan dat het met modellen komt die aansluiten op de wensen van de Europese consument. Voor het gemak had Genesis gewoon zijn modellen voor de Verenigde Staten kunnen ontwikkelen, waar het inmiddels al jaren actief is, en de overcapaciteit vullen met exemplaren voor de Europese markt.
Formaat Audi A4
Als basis voor de Shooting Brake dient de G70, waarvan reeds een sedan bestaat. Hij komt er voor Europa naast. Met een lengte van 4,69 meter is de Shooting Brake korter dan een Audi A4. Breedte en hoogte komen op achtereenvolgens 1,85 en 1,40 meter en daarmee op ongeveer het niveau van de Duitse sedan. De wielbasis van de Genesis G70 Shooting Brake daarentegen is enkele centimeters langer en komt op 2,84 meter uit. Genesis geeft niet aan hoe groot de bagageruimte precies is. Het merk beperkt zich tot “40 procent groter dan de sedan”. Om de laadruimte te vergroten is een achterbank aanwezig die zich in de verhouding 40:20:40 laat neerklappen.
Digitale showroom
Over de technische kant van de G70 laat de autobouwer zich nog niet los. Het merk heeft eerder aangegeven dat het voor de Europese markt met één uitrustingsniveau komt waaraan ook één prijskaartje is gekoppeld. De Zuid-Koreanen verkopen de auto via een digitale showroom. Voor de traditionele koper opent de fabrikant zogeheten Genesis Stores. De geïnteresseerde is niet verplicht om daar naartoe te rijden, de vertegenwoordiger van Genesis bezoekt desgewenst de klant thuis of op de zaak.
Volledig elektrisch aangedreven
Genesis komt met acht modellen naar Europa. De G70 Shooting Brake is de vijfde, onlangs dat er nog geen exemplaar verkrijgbaar is. De verkoop start pas deze zomer. Als eerste verschijnen de G80 en GV80. Daarna komen de G70 en GV70, gevolgd door de G70 Shooting Brake. Een volledig elektrisch aangedreven model staat voor 2022 op de agenda. Het is een van de drie elektromodellen van het merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace