Gérard Welter, ontwerper van de Peugeot 205, overleden
Gérard Welter is op vijfenzeventig jarige leeftijd overleden. De naam van de Fransman zal menigeen weinig zeggen, maar hij was bij Peugeot jarenlang directeur van de designafdeling en tekende onder meer de legendarische Peugeot 205.
Welter kwam als achttienjarige in dienst bij Peugeot. Hij had geen technische opleiding genoten en was ook niet naar een designacademie geweest, maar had zich de kneepjes van de autotechniek zelf bijgebracht. Hij was van 1998 tot en met 2007 directeur van de ontwerpafdeling van Peugeot, maar had daarvoor al zijn stempel op het merk gedrukt.
Een Sterk Nummer
Er staan meerdere modellen in zijn portfolio, maar zijn bekendste creaties zijn waarschijnlijk de Peugeot 205 en de sportieve GTi- en T16-varianten daarvan. De compacte hatchback wordt gezien als de auto die begin jaren tachtig het noodlijdende Peugeot er weer bovenop hielp. De 205 was ‘Een Sterk Nummer’, zoals de reclameslogan halverwege de jaren tachtig luidde.
Daarbij was Welter verantwoordelijk voor een aantal van de meest aansprekende studiemodellen van Peugeot, zoals de Oxia, Proxima, Asphalte, 607 Féline, 907 en RC Diamonds en RC Spades. Welter had ook een passie voor autosport. Hij richtte Welter Racing op en pakte in 1993 een klasseoverwinning tijdens de 24 uur van Le Mans.
Snelheidsrecord
Zijn Welter Racing Peugeot zette in 1988 het snelheidsrecord op Le Mans. De Franse coureur Roger Dorchy tikte op het Mulsanne Straight een top van 407 km/h aan. Het record staat nog steeds. In 1990 werden er chicanes aangebracht op het Mulsanne Straight, dus liggen de topsnelheden er nu een stuk lager.
Peugeot Oxia (1986)
Peugeot Proxima (1986)
Peugeot Asphalte (1996)
Peugeot 607 Féline (2000)
Peugeot RC Diamonds (2002)
Peugeot RC Spades (2002)
Peugeot 907 (2004)
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen