Gerestaureerde BMW M1 Procar is straatlegaal
Als we het over een tijdloos ontwerp hebben… Ziet deze BMW M1 Procar eruit alsof hij zevenendertig jaar oud is? Neen! En dit tot in de puntjes gerestaureerde exemplaar al helemaal niet.
De auto is nummer eenendertig van veertig in 1979 en 1980 geproduceerde BMW M1 Procars. Hij werd in 1979 gebruikt als reserveauto voor het BMW M1 Procar Championship, maar is nooit in actie gekomen. Daarom werd de racer, met chassisnummer 094, door BMW omgebouwd tot een straatauto en in november van hetzelfde jaar aan een klant in Mainz verkocht.
“In oktober 2012 werd de BMW uit zijn lange slaap gewekt”
Via een aantal Europese eigenaren kwam de M1 in maart 1984 bij een Amerikaanse verzamelaar terecht, die hem tot het einde van de jaren negentig veel gebruikte, maar daarna liet opslaan. In oktober 2012 werd de BMW uit zijn lange slaap gewekt en overgedragen aan Canepa, een restaurateur in Scotts Valley, California.
Echte Procar
Daar kwamen ze erachter dat chassisnummer 094 eigenlijk een echte Procar was. Onderhuids vonden ze onder meer een instelbare wielophanging, schroefgaten voor de originele vleugel en diverse andere Procar-details. Canepa besloot om de M1 in zijn oude Procar-glorie te herstellen, maar dan wel in een straatlegale vorm.
Zo origineel mogelijk
Het doel was om zoveel mogelijk originele Procar-onderdelen te gebruiken in de restauratie en dat is gelukt. De remmen (Brembo) komen echter van een Porsche 962 Group C-racer, want de ho-ijzers die een M1 Procar eigenlijk moet hebben, zijn niet meer te krijgen. De 3,5 liter zes-in-lijn kreeg elektronische brandstofinjectie (uiterlijk vermomt als de oorspronkelijke mechanische) en produceert 414 pk.
LEES OOK: HOE ALPINA BIJNA DE BMW M1-PRODUCTIE VOORTZETTE
De carrosseriekleur heet Basalt Blau en is door BMW nooit op een klantenauto geleverd, maar wel op vier speciale M1’s die voor een aantal BMW-topmannen en leden van de Quandt-familie zijn gebouwd. Om de Procar een zo clean mogelijke look te geven, heeft Canepa alle clips waarmee het bodywork vastzit verborgen.
Te koop
Deze BMW M1 Procar maakte vorige maand zijn publieksdebuut tijdens de Rolex Monterey Motorsports Reunion op Laguna Seca en is nu te koop bij Canepa. De prijs is (uiteraard) op aanvraag, maar aangezien veel ‘gewone’ M1’s al richting (en vaak over) de 500.000 euro gaan, weten we ongeveer wat we moeten verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?