Geringe meerprijs voor Mazda MX-5 RF
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FMazda-MX-5-RF-13-Autovisie.nl_.jpg)
De bijzondere dakconstructie van de Mazda MX-5 RF heeft een meerprijs. De Retractable Fastback, zoals Mazda het elektrische targadak noemt, is er vanaf 35.480 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FMazda-MX-5-RF-2-Autovisie.nl_-1.jpg)
Meerprijs
Met zijn vanafprijs van 35.480 euro lijkt hij fors duurder dan de MX-5 Roadster, die op dit moment nog vanaf 29.790 euro leverbaar is. Lijkt, want in feite komt het prijsverschil neer op 2600 euro. De MX-5 RF komt namelijk niet in basisuitvoering S, maar wordt leverbaar als luxere TS, TS+ en GT-M. Wat ook scheelt is dat de prijs geldt per 1 januari en dan is er een hoger BPM-bedrag voor de MX-5 van kracht. Daarnaast zijn ook de rijklaarmaakkosten in de vanafprijs meegenomen.
Automaat
De MX-5 RF krijgt de bekende atmosferische 1,5 en 2,0 liter viercilinders met respectievelijk 131 en 160 pk. Voor het eerst is die tweede ook te koppelen aan een zestrapsautomaat. Eerder was de MX-5 alleen leverbaar met handgeschakelde zesversnellingsbakken. Net als de Roadster is de RF met de 2,0 liter alleen leverbaar als topmodel GT-M. De handgeschakelde versie kost minimaal 43.180 euro. Met automaat kost hij 44.880 euro, waarmee het momenteel de duurste MX-5 is die je kunt kopen.
Alle prijzen
De Mazda MX-5 RF krijgt een andere onderstelafstelling dan de Roadster en ook het stuurgedrag is aangepast. Opvallend is dat de 2,0 liters niet langer standaard een sportonderstel van Bilstein krijgen, maar dat het bij deze versie onderdeel uit maakt van het Sports Pack van 2000 euro, waarmee de auto ook een veerpootbrug en Recaro sportstoelen krijgt. De MX-5 RF met de 1.5 is er zoals gezegd vanaf 35.480 euro. De TS+ kost 36.980 euro en de topversie GT-M vraagt een investering van minimaal 38.480 euro. Er zijn ook twee speciale opties voor de auto, die elk 500 euro kosten: een bruin nappaleren interieur (alleen op GT-M) en een contrasterend zwart dakpaneel (alleen in combinatie met het Sports Pack of het nappaleren interieur).
Roadster-Coupé
De meerprijs van 2600 euro is nagenoeg gelijk aan die van de Mazda MX-5 Roadster-Coupé van de vorige generatie. Toen moest het elektrische dak 2500 euro extra kosten ten opzichte van de MX-5 Roadster. Het dak van de Roadster-Coupé was niet rijdend te bedienen, maar in de Mazda MX-5 RF kan dat wel, tot snelheden van 10 km/h.
De eerste exemplaren rollen inmiddels in Japan van de band, maar we moeten nog geduld hebben tot april 2017 voordat hij hier in de showroom staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?