Autovisie
Autovisie Nieuws 13 okt 2016
Leestijd: 2 minuten

Geringe meerprijs voor Mazda MX-5 RF

De bijzondere dakconstructie van de Mazda MX-5 RF heeft een meerprijs. De Retractable Fastback, zoals Mazda het elektrische targadak noemt, is er vanaf 35.480 euro.

Meerprijs

Met zijn vanafprijs van 35.480 euro lijkt hij fors duurder dan de MX-5 Roadster, die op dit moment nog vanaf 29.790 euro leverbaar is. Lijkt, want in feite komt het prijsverschil neer op 2600 euro. De MX-5 RF komt namelijk niet in basisuitvoering S, maar wordt leverbaar als luxere TS, TS+ en GT-M. Wat ook scheelt is dat de prijs geldt per 1 januari en dan is er een hoger BPM-bedrag voor de MX-5 van kracht. Daarnaast zijn ook de rijklaarmaakkosten in de vanafprijs meegenomen.

Automaat

De MX-5 RF krijgt de bekende atmosferische 1,5 en 2,0 liter viercilinders met respectievelijk 131 en 160 pk. Voor het eerst is die tweede ook te koppelen aan een zestrapsautomaat. Eerder was de MX-5 alleen leverbaar met handgeschakelde zesversnellingsbakken. Net als de Roadster is de RF met de 2,0 liter alleen leverbaar als topmodel GT-M. De handgeschakelde versie kost minimaal 43.180 euro. Met automaat kost hij 44.880 euro, waarmee het momenteel de duurste MX-5 is die je kunt kopen.

Alle prijzen

De Mazda MX-5 RF krijgt een andere onderstelafstelling dan de Roadster en ook het stuurgedrag is aangepast. Opvallend is dat de 2,0 liters niet langer standaard een sportonderstel van Bilstein krijgen, maar dat het bij deze versie onderdeel uit maakt van het Sports Pack van 2000 euro, waarmee de auto ook een veerpootbrug en Recaro sportstoelen krijgt. De MX-5 RF met de 1.5 is er zoals gezegd vanaf 35.480 euro. De TS+ kost 36.980 euro en de topversie GT-M vraagt een investering van minimaal 38.480 euro. Er zijn ook twee speciale opties voor de auto, die elk 500 euro kosten: een bruin nappaleren interieur (alleen op GT-M) en een contrasterend zwart dakpaneel (alleen in combinatie met het Sports Pack of het nappaleren interieur).

Roadster-Coupé

De meerprijs van 2600 euro is nagenoeg gelijk aan die van de Mazda MX-5 Roadster-Coupé van de vorige generatie. Toen moest het elektrische dak 2500 euro extra kosten ten opzichte van de MX-5 Roadster. Het dak van de Roadster-Coupé was niet rijdend te bedienen, maar in de Mazda MX-5 RF kan dat wel, tot snelheden van 10 km/h.

De eerste exemplaren  rollen inmiddels in Japan van de band, maar we moeten nog geduld hebben tot april 2017 voordat hij hier in de showroom staat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.