Geringe meerprijs voor Mazda MX-5 RF
De bijzondere dakconstructie van de Mazda MX-5 RF heeft een meerprijs. De Retractable Fastback, zoals Mazda het elektrische targadak noemt, is er vanaf 35.480 euro.
Meerprijs
Met zijn vanafprijs van 35.480 euro lijkt hij fors duurder dan de MX-5 Roadster, die op dit moment nog vanaf 29.790 euro leverbaar is. Lijkt, want in feite komt het prijsverschil neer op 2600 euro. De MX-5 RF komt namelijk niet in basisuitvoering S, maar wordt leverbaar als luxere TS, TS+ en GT-M. Wat ook scheelt is dat de prijs geldt per 1 januari en dan is er een hoger BPM-bedrag voor de MX-5 van kracht. Daarnaast zijn ook de rijklaarmaakkosten in de vanafprijs meegenomen.
Automaat
De MX-5 RF krijgt de bekende atmosferische 1,5 en 2,0 liter viercilinders met respectievelijk 131 en 160 pk. Voor het eerst is die tweede ook te koppelen aan een zestrapsautomaat. Eerder was de MX-5 alleen leverbaar met handgeschakelde zesversnellingsbakken. Net als de Roadster is de RF met de 2,0 liter alleen leverbaar als topmodel GT-M. De handgeschakelde versie kost minimaal 43.180 euro. Met automaat kost hij 44.880 euro, waarmee het momenteel de duurste MX-5 is die je kunt kopen.
Alle prijzen
De Mazda MX-5 RF krijgt een andere onderstelafstelling dan de Roadster en ook het stuurgedrag is aangepast. Opvallend is dat de 2,0 liters niet langer standaard een sportonderstel van Bilstein krijgen, maar dat het bij deze versie onderdeel uit maakt van het Sports Pack van 2000 euro, waarmee de auto ook een veerpootbrug en Recaro sportstoelen krijgt. De MX-5 RF met de 1.5 is er zoals gezegd vanaf 35.480 euro. De TS+ kost 36.980 euro en de topversie GT-M vraagt een investering van minimaal 38.480 euro. Er zijn ook twee speciale opties voor de auto, die elk 500 euro kosten: een bruin nappaleren interieur (alleen op GT-M) en een contrasterend zwart dakpaneel (alleen in combinatie met het Sports Pack of het nappaleren interieur).
Roadster-Coupé
De meerprijs van 2600 euro is nagenoeg gelijk aan die van de Mazda MX-5 Roadster-Coupé van de vorige generatie. Toen moest het elektrische dak 2500 euro extra kosten ten opzichte van de MX-5 Roadster. Het dak van de Roadster-Coupé was niet rijdend te bedienen, maar in de Mazda MX-5 RF kan dat wel, tot snelheden van 10 km/h.
De eerste exemplaren rollen inmiddels in Japan van de band, maar we moeten nog geduld hebben tot april 2017 voordat hij hier in de showroom staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?