De nieuwe Honda Civic Type R komt eraan, dit waren ze tot nu toe
De 20ste van deze maand is het zover. Dan kondigt Honda de nieuwe generatie Civic Type R aan. Voor ons het perfecte excuus om eens terug te kijken naar de verschillende generaties die er door de jaren heen van deze scheurijzers verschenen. Beginnend met de eerste Type R, die 25 jaar geleden geïntroduceerd werd.
Honda viert dit jaar tevens de 50ste verjaardag van de Civic. De eerste generatie passeerde de revue namelijk in 1972. Heel toevallig is het dus niet dat de nieuwe Type R uitgerekend nu geïntroduceerd wordt.
Type R EK9
De allereerste Type R die het wereldtoneel besteeg was gebaseerd op de zesde generatie Civic. Destijds bestond de Integra Type R al, dus het concept om de basisversie van een model wat extra ‘schwung’ te geven was Honda niet vreemd. In 1997 kwam de fabrikant met de Civic Type R op de proppen.
De auto moest meer beleving krijgen, dus Honda kwam op het geniale idee om alle maatregelen die de auto stiller moesten maken te verwijderen. Daarnaast werd de auto lichter gemaakt. De Civic had een 1,6-liter B16B motor – het enige verschil met de motor uit de Honda Integra is een langere drijfstang – onder de kap. Deze ongeblazen krachtbron was goed voor 185 pk bij 8200 tpm en 160 Nm bij 7500 tpm. Helaas voor de Civic-liefhebbers werd dit model alleen voor de Japanse markt beschikbaar gesteld.
Type R EP3
De Type R gebaseerd op de zevende generatie werd in de Engelse stad Swindon geproduceerd vanaf 2001. Deze Civic met een 2,0-liter i-VTEC-motor was goed voor 199 pk.
Hij kreeg een ietwat ingetogen behandeling vergeleken met de EK9. Zo kreeg hij niet de beschikking over de felrode Recaro racestoelen die wel in de vorige Type R zaten. Die zaten overigens weer wel in de Japanse versie van de EP3, die ook in Swindon werd gebouwd! Pesterijen van de Japanners. In 2003 kwam er een geüpdatete versie op de markt die verschillende verbeteringen doorvoerde aan de rijervaringen. Denk aan directer sturen, een lichtere koppeling en andere instellingen voor de vering.
Type R FD2/FN2
Voor de achtste generatie Honda Civic werden twee verschillende modellen ontworpen. Een voor de Japanse en een voor de internationale markt. De Japanse versie was een vierdeurs sedan die 225 pk leverde bij 8000 tpm en 215 Nm bij 6100 tpm. De voorwiel aangedreven handbak werd van 2007 tot 2011 geproduceerd in Japan.
De Europese versie werd een eigenzinnige hatchback. De aandrijflijn is verantwoordelijk voor 204 pk bij 7800 toeren en 193 Nm bij 5600 toeren. Als basis dient de 2,0-liter viercilinder zestienklepper van de voorafgaande generatie. De nul-naar-honderd-sprint duurt 6,6 seconden en de topsnelheid is 235 km/h.
Type R FK2
In Autovisie nummer 3 uit 2020 zeggen wij in de Honda Civic koopwijzer over de FK2: “Een raceauto voor op straat, met de betrouwbaarheid van een echte Honda.” Veel meer hoef je ook niet te weten om erachter te komen waar de Civic Type R voor staat.
De FK2 bracht Honda in 2015 een einde aan de reeks ongeblazen motoren die tot dat moment iedere Type R kenmerkten. De 2,0-liter vier-in-lijn turbomotor was goed voor zo’n 310 pk bij 6500 tpm en 400 Nm bij 2400-4500 tpm. Qua cijfers belandde de Civic met deze generatie in een andere stratosfeer vergeleken met de eerdere modellen. De sprint van 0 naar 100 kilometer per uur voltooide de vierde generatie Civic Type R in 5,7 luttele secondes. De FK2 had slechts twee productiejaren, van 2015 tot ’17.
Type R FK8
In Autovisie 11 uit 2019 reed testredacteur Dries van den Elzen met de vijfde generatie Type R tegen de Renault Clio Trophy. Hij had er het volgende over te zeggen. “De Honda is zo’n auto waarvan het gevoel in de bedieningselementen en het weggedrag zich meteen en voor altijd in je geheugen etsen. Dus als ik voor de eerste keer sinds de supertest van 2017 weer instap, voelt dat als de dag van gisteren. En mag het esp direct met voorjaarsverlof en is elke verdere seconde die we niet in de
R+-stand rijden een verspilde.”
Genoeg positiefs dus. De FK9 maakt gebruik van dezelfde krachtbron als zijn voorganger, maar Honda wist er nog wel 10 pk extra uit te persen voor de Europese en Japanse markt. Dit model werd van 2017 tot 2021 geproduceerd. Wat de toekomst gaat brengen zullen we aankomende woensdag zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?