Gesnapt: Renault Austral, de opvolger van de Kadjar
Al verschillende malen stuurde Renault enkele foto’s van de Austral de wereld in, zij het dat de opvolger van de Kadjar nog voorzien was van een camouflagejasje. Dat de auto op die plaatjes geen fotomodel is, maar een daadwerkelijk testvoertuig van de fabrikant, blijkt uit deze foto’s. Een medewerker van Renault ging met de fonkelnieuwe Austral om een boodschap.
Op een parkeerterrein in een voorstad van Parijs stond de Austral geparkeerd. Dat de Renault-medewerker met bevoegdheid om met het testvoertuig te rijden, zich bewust was van het bijzondere karakter van de auto getuigd wel van het nog afgedekte dashboard. In de cockpit lag over het nieuw gestileerde dashboard een zwart doek, waardoor de vorm, het ontwerp en de functionaliteiten van het leefcompartiment nog niet zichtbaar zijn.
Niet ‘s werelds succesvolste C-SUV
Dat geldt niet zozeer voor het exterieur van de Kadjar-vervanger. De lijnvoering is duidelijk zichtbaar, maar de fabrikant communiceert dat reeds door zelf plaatjes van de C-SUV de wereld in te sturen. Het camouflagemateriaal bedekt nog de precieze detaillering van de carrosserie. Overigens bestaat het camouflage-ontwerp uit lijnen die talloze Renault-wybertjes vormen. Waarom fabrikanten hun modellen camoufleren, hoor en zie je in deze unieke video. Daarin wordt ook uitgelegd welke vormen van camouflage en welke gradaties van testvoertuigen er zijn.
Renault Austral 8 maart
Renault zal als alles volgens plan verloopt het camouflagemateriaal op 8 maart 2022 verwijderen. Dan zien we hoe scherp gelijnd de Austral is geworden. Met het bestaande C-SUV model moest Renault tamelijk snel op een snel groeiende markt reageren en werd er voor een tamelijk neutraal ogend ontwerp gekozen. De sterk afgeronde Kadjar is overigens geen verkoopsucces geworden. Renaults topman Luca de Meo liet ten overstaan van de investeerders in het merk weten dat het C-segment de belangrijkste autoklasse momenteel is, maar dat Renault in dat segment geen sterke positie heeft. De Austral krijgt de zware last op de schouders om wel een geduchte tegenhanger voor de Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 en vooral de uitermate succesvolle Nissan Qashqai te worden.
Renault geeft volgende EV-crossover ‘historisch verantwoorde’ naam
Laatstgenoemde is de technische broer van de Renault Austral. De twee delen het platform CMF-CD, maar kennen ondanks de nagenoeg gelijke wielbasis een groot verschil in lengte. Renault maakt de Austral 4,51 meter lang en dat is 8 cm langer dan de Qashqai die met reeds 2 cm korter is dan de Kadjar.
De Fransoos en Japanner delen veel veiligheidszaken en comfortverhogende items. Op motorisch gebied wijken de twee van elkaar af. Renault heeft reeds aangekondigd zijn nieuwe SUV met een 1.2- en 1.3 benzinemotor uit te brengen. De sterkste krachtbron komt tot 200 pk, wat voorkomt uit een hybride-aandrijflijn. Die geëlektrificeerde aandrijflijn is een eigen Renault-ontwikkeling, ondanks dat Nissan zijn e-Power technologie ook met Renault wil delen. Mogelijk in een latere fase. Een elektrische Austral staat niet op de agenda. Daarvoor brengt Renault een ander model, Scenic genaamd. Die auto zal er ook met zeven zitplaatsen komen, waar het leefcompartiment van de Austral tot vijf is beperkt.
De Austral zal later dit jaar op de markt komen. Hoe het Nederlandse programma er uit komt te zien, is nog niet bekend. De fabrikant onthult de kakelverse Austral volgende week.