Gespot! Audi maakt opnames met E-tron GT in Wenen
Hij had al voorgesteld moeten zijn, maar draagt nog steeds z’n camouflagepak: de Audi E-tron GT. Een oplettende Autovisie-lezer kwam de nog altijd beschutte broer van de Porsche Taycan tegen in Wenen.
Het is al ruim twee jaar geleden dat we de volledig elektrische Audi E-tron GT voor het eerst in conceptvorm zagen. Z’n technisch vrijwel identieke broer, de Porsche Taycan, rijdt inmiddels al bijna een jaar op de weg. De definitieve productieversie van de elektro-auto uit Ingolstadt moet het levenslicht echter nog gaan zien. Dat had al moeten gebeuren, maar de E-Tron GT draagt nog steeds z’n camouflagepak.
Kunstmuseum
Autovisie-lezer Jan Willen de Wolf was onlangs in Wenen en werd daar verrast door de Audi E-Tron GT, zoals we die ook in de laatste persbeelden van de fabrikant zelf hebben gezien. Voor het kunstmuseum Palais Liechtenstein in Wenen zou Audi bezig zijn met opnames van het conceptmodel. Niet gek, want de Duitsers willen de E-tron volgend jaar al op de prijslijst zetten. Op de achterzijde van de elektro-sedan prijkt toch nog altijd het woord ‘prototype’, maar het model is zo goed als productierijp. De definitieve productieversie verwachten we zeer binnenkort te zien, in ieder geval voor het einde van het jaar. De verkoop gaat in 2021 van start.
Zoals gezegd is de E-tron GT dus de broer van de inmiddels welbekende Porsche Taycan. De J1-architectuur, elektromotoren, transmissie en de accu van LG zijn identiek in beide auto’s. Toch zijn er genoeg verschillen tussen de modellen. Audi wilde een eigen saus over Porsches EV-architectuur gooien. Het kiest daarom een eigen onderstelafstelling, aankleding, uitrusting en software. Ook de carrosserie is uiteraard anders dan die van de Taycan, al kun je goed zien dat beide auto’s bij dezelfde familie horen. De Audi heeft scherpere hoeken en vouwen, zoals we kennen van de huidige designtaal van het merk uit Ingolstadt.
RS E-tron GT
He topmodel van de E-tron GT krijgt de befaamde RS-badge mee. Dat model moet gaan concurreren met de Taycan Turbo. Hij krijgt elektromotoren op beide assen en vierwielbesturing. Het accupakket meet 93,4 kWh en komt met een 800 Volt-systeemvoltage. Het constante vermogen bedraagt 440 kW, met maximaal 475 kW in de overboostfunctie. Binnen 3,5 tellen tikt-ie de 100 km/h aan, tot een topsnelheid van 250 km/h. Dat is een begrensde topsnelheid, want Audi heeft al laten doorschemeren dat het een hogere topsnelheid zal aanbieden. De sterkste Taycan, de Turbo S, zal echter bóven de Audi E-tron GT blijven staan als het aankomt op prestaties.
Audi gaat de elektro-sedan overigens zelf bouwen. Dat doen de Duitsers in de faciliteit waar men momenteel ook de R8 vervaardigt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten