Gespot! Komt Mercedes-baas Ola Källenius praten over samenwerking met Nio?
Autovisie was op de juiste plek op de juiste tijd, precies toen Mercedes-topman Ola Källenius de Nio-lounge in kwam wandelen. Hij ging achter ons in een hokje zitten, waar hij geruime tijd met Nio-oprichter William Li heeft gesproken. Waarover?
Nio is meer dan een van de vele Chinese merken. De in Nederland leverbare ET7 en EL7 zijn uitstekende elektrische auto’s, vind ook Autovisie, en de batterijwisselstations van het merk zijn een indrukwekkend staaltje techniek.
William Li, de Elon Musk van Nio
William Li kun je zien als de Elon Musk van China, maar dan zonder de narcistische trekjes en Twitter-obsessie. Slim is dat hij van Nio een lifestylemerk heeft gemaakt met Apple-achtige designtrekjes. Nio verkoopt niet alleen auto’s, maar ook hippe merchandise.
Waarom de Nio EL7 een indrukwekkende Tesla Model X-concurrent is
Het Nio House-concept is een interessante. In Nederland zit vooralsnog één Nio House, in Rotterdam. In Amsterdam komt een tweede. Er staan auto’s, natuurlijk, maar het is ook gewoon een café en werkplek voor studenten en ZZP’ers.
Nio wil samenwerking andere merken
Nio maakt er geen geheim van open te staan voor een samenwerking met andere merken. Het batterijwisselsysteem heeft op de langere termijn een grotere kans van slagen als andere merken aanhaken.
Volgens Li gaat er zeer binnenkort een pilot draaien met andere automerken. Wat die pilot precies inhoudt en welk bedrijf / welke bedrijven er aan meedoen, wilde hij niet zeggen.
Mercedes interesse in batterijwisselsysteem?
Autovisie heeft meerdere mensen in de Nio-top gevraagd wat Mercedes-CEO Ola Källenius bij William Li kwam doen. Niemand wist het, maar iedereen gaf toe dat het gesprek wel érg lang was voor een vriendschappelijk bezoek.
Mogelijk dat Mercedes interesse heeft in het batterijwisselsysteem. Het is snel, betrouwbaar en zorgt ervoor dat batterijen gemiddeld genomen langer goed blijven, omdat ze gerouleerd worden onder verschillende gebruikers, die er anders mee omgaan.
EV met verwisselbare batterij veroudert niet
Bovendien kan het wisselsysteem een oplossing zijn voor het feit dat de techniek van batterijen en elektrische auto’s zich razendsnel ontwikkeld. Een EV die nu op de markt komt, is mogelijk over vijf jaar al weer verouderd.
Kijk maar wat er is gebeurd met de eerste generatie Nissan Leaf en Renault Zoe. Die zijn tweedehands aan de straatstenen niet kwijt te raken omdat de range zo beperkt is.
Volgens Nio ondervangt zijn batterijwisselsysteem dat probleem. De casing van de batterij kan hetzelfde blijven, maar de techniek erin kan zich ontwikkelen. Zo kan een huidige ET7 in de toekomst nieuwe en betere batterijen ontvangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nio vindt manier om importheffingen te omzeilen… via België [UPDATE]
-
Vliegend tapijt! De grote, luxe Nio EL8 biedt topcomfort
-
Deze knotsgekke Mercedes heeft het beste interieur ooit!
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Nio EL6
-
De nieuwe Nio EL8 kan wel een importheffinkje lijden
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?