Veel gewicht en snelheid: zorgen om veiligheid elektrische auto’s
De elektrische auto zie je steeds meer op de weg. De transitie van benzine- en dieselauto’s naar EV brengt volgens de Jennifer Homendy, hoofd van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB), wel de nodige zorgen met zich mee om veiligheid.
De NTSB houdt zich bezig met de veiligheid op de weg binnen de VS en buiten de VS als er Amerikaanse transportmiddelen bij betrokken zijn. Ze doen bijvoorbeeld onderzoek naar ongelukken op de wegen.
Zorgen om veiligheid elektrische auto
Ditmaal spreekt Homendy haar zorgen uit over de veiligheid van de bestuurders van brandstofauto’s als er elektrische auto’s op de weg rijden. In een toespraak in Washington merkt ze op dat elektrische auto’s veel meer wegen dan brandstofauto’s. Dat wisten we natuurlijk al lang.
Voorbeeldje: de Volvo XC90 T5 met automaat en vierwielaandrijving weegt 1942 kilogram. Als kopers van de SUV elektrisch willen gaan rijden, is de keuze simpel: de EX90. De auto is iets groter, al is duidelijk waar een groot deel van het gewicht van 2.718 kilogram vandaan komt: de accu.
Accu van een EV net zo zwaar als een personenauto
Homendy stelt dat de elektrische GMC Hummer meer dan 4.000 kilogram weegt en het accupakket 1300 kilogram. ‘Dit betekent dat alleen het accupakket ongeveer even zwaar is als een Honda Civic die op dezelfde weg rijdt’, stelt ze.
“Ik maak me zorgen over het verhoogde risico op ernstig letsel en overlijden voor alle weggebruikers door zwaarder leeggewicht en toenemende afmetingen, kracht en prestaties van voertuigen op onze wegen, inclusief elektrische voertuigen”, aldus het hoofd van de NTSB. “We moeten oppassen dat we niet ook onbedoelde gevolgen creëren: meer doden op onze wegen.”
Ook vermogen elektrische auto’s kan probleem zijn voor veiligheid
Niet alleen het gewicht kan invloed hebben op de veiligheid. Ook het vermogen kan voor problemen zorgen. Elektrische auto’s leveren namelijk bijna direct volledig vermogen en hebben doorgaans meer pk’s. “Het is een simpele kwestie van massa en snelheid”, stelt Homendy.
Een directe oplossing voor het potentiële probleem draagt de NTSB nog niet aan. Ook is het onduidelijk of EV’s echt voor grotere onveiligheid op de wegen zorgen. Het zijn immers vaak auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen.