Gezinspret met Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé
Grote gezinsuitbreiding voor de Mercedes-AMG. Het merk lanceert in Genève de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé, die het met name op moet gaan nemen tegen de Porsche Panamera.
640 pk
Mercedes-AMG noemt hem dan weliswaar de 4-Door Coupé, maar het is toch echt een vijfdeurs hatchback. Deze auto is dan ook de reden dat er geen Shooting Brake komt op basis van de Mercedes CLS. Aan de ene kant is het jammer, maar aan de andere kant is deze Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé wel echt een spektakelstuk. Hij wordt geleverd met twee verschillende versies van de bekende 4,0 liter V8. Als GT 63 4Matic+ (inderdaad, Mercedes-AMG kiest voor dezelfde namen als bij de E-Klasse) krijgt hij 585 pk en 800 Nm. De topversie wordt nog een stukje spectaculairder, met een vermogen van 640 pk en 900 Nm uit de V8. Die versie, de GT 63 S 4Matic+, kan in 3,2 tellen naar de 100 km/h sprinten en haalt een topsnelheid van 315 km/h. Niet dat de GT 63 traag is overigens. Die auto doet er 3,4 seconden over en haalt 310 km/h.
Zescilinder
Toch blijft het niet bij achtcilinders. De instapversie van de GT 4-Door Coupé krijgt namelijk de nieuwe 3,o liter zes-in-lijn met 435 pk en 520 Nm. Die motor wordt bovendien bijgestaan door een elektromotor met 22 pk en 250 Nm, waarmee hij net wat sneller kan sprinten. Traag is de auto als GT 53 4Matic+ dan ook zeker niet, want nog altijd kun je in 4,5 tellen naar de 100 km/h sprinten en haalt hij een maximumsnelheid van 285 km/h.
Vierwielaandrijving
In tegenstelling tot zijn tweedeurs broers, is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé alleen leverbaar met vierwielaandrijving. De auto krijgt echter wel het systeem dat we al kennen uit de Mercedes-AMG E 63: een Drift Mode. Het zit standaard op de sterkste versie van de auto, net als een elektronisch sperdifferentieel. Mocht je het op de andere versies willen, net als het sperdiffertentieel overigens, dan moet je wat meer vinkjes zetten op de optielijst.
Keuzes
Van binnen is de nieuwe hatchback een mix van de AMG GT en de E-Klasse en CLS. Zo heeft hij wel de brede middentunnel met alle grote schakelaars, maar ook de twee enorme naast elkaar geplaatste schermen op het dashboard. Ook het stuurwiel is een mix van het stuurwiel van de nieuwste Mercedessen en dat van de AMG GT. De auto is zowel als luxe Gran Turismo aan te kleden, maar ook als extreme sportwagen. Je kunt als klant dus kiezen uit heel veel leer en hout of juist voor iets minder leer en weer heel veel koolstofvezel.
Vier- of vijfzitter
Waar Porsche de Panamera pas sinds kort met een vijfde gordel levert, is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé ook als volwaardige vijfzitter te krijgen. Die achterbank kan bovendien plat, zodat je de bagageruimte uit kunt breiden van 395 liter tot 1324 liter. Wie zegt dat supersportwagens niet praktisch kunnen zijn? Wil je liever vier zitplaatsen, dan levert Mercedes-AMG twee verschillende opties. Een versie heeft twee afzonderlijke sportstoelen achterin, met twee kleine vakken voor bijvoorbeeld een smartphone. De andere variant heeft een hoge middenconsole tussen de stoelen in.
Zomer
Vanaf deze zomer wordt de vijfdeurs Mercedes-AMG verkocht. De prijzen worden op een later tijdstip bekendgemaakt. Tot het zover is kun je de auto van 8 tot en met 18 maart bekijken op de Autosalon van Genève.
Alle foto’s
Bekijk hieronder alle foto’s van de verschillende uitvoeringen van de nieuwste AMG!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8