Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 5 apr 2019
Leestijd: 3 minuten

Ghosn minstens tien dagen vast, tot woede van advocaat

Een Japanse rechter heeft bepaald dat Carlos Ghosn tien dagen mag worden vastgehouden voor verhoor. De voormalig topman van Renault-Nissan-Mitsubishi werd gisteren weer opgepakt, nadat hij had getwitterd volgende week een persconferentie te houden.

Fotocredit: Kazuhiro Nogi / AFP

Ghosn werd gisteren voor de vierde keer gearresteerd omdat er nieuwe verdenkingen van zelfverrijking zijn. De 65-jarige zou bedrijfsmiddelen hebben gebruikt om te betalen voor onder meer een privéjet en een jacht. De openbare aanklager in Tokio heeft ook het paspoort en de mobiele telefoon van zijn vrouw Carole in beslag genomen. Advocaat Junichiro Hironaka noemde dat onacceptabel. “Zijn vrouw is geen verdachte”, zei hij. “Dit is onvergeeflijk!”

Om de druk op te voeren

Hironaka heeft geen goed woord over voor de Japanse justitie. Volgens hem is Ghosn alleen maar opnieuw gearresteerd om de druk op de gevallen topman op te voeren en om hem te beletten bewijs te verzamelen voor zijn verdediging. Agenten hebben gisteren notitieboekjes, telefoons en ander bewijsmateriaal meegenomen. “Mogelijk is Ghosn alleen maar opnieuw gearresteerd om deze materialen te pakken te krijgen”, aldus Kironaka. “In een geciviliseerd land horen we dat niet te accepteren.”

Persconferentie

De arrestatie van Ghosn kwam een dag nadat hij op twitter had aangekondigd “de waarheid” te zullen vertellen tijdens een persconferentie volgende week. “De openbare aanklager heeft mijn cliënt laten arresteren om hem onder druk te zetten, om hem onder controle te houden en om hem de mond te snoeren”, zei Hironaka. Ghosn zelf stuurde gisteren een verklaring naar een Amerikaanse woordvoerder. Hij houdt vol onschuldig te zijn en denkt dat de aanklachten een complot tegen hem zijn vanuit Nissan.

Persoonlijke investeringsverliezen

De Franse Braziliaan werd in november voor de eerste keer opgepakt op het vliegveld van Haneda, samen met zijn rechterhand Greg Kelly. Beide mannen zouden hun inkomsten niet juist hebben gerapporteerd. Bovendien zou Ghosn Nissan hebben laten opdraaien voor persoonlijke investeringsverliezen. Ook zou de fabrikant hebben betaald voor huizen in onder meer Rio de Janeiro en Amsterdam. Nissan en Mitsubishi ontsloegen Ghosn meteen. Renault bleef lange tijd achter de CEO staan.

Renault niet ingelicht

De Japanse justitie en onderzoekers binnen Nissan deden al langere tijd onderzoek naar de financiële handel en wandel van Ghosn. Vreemd daarbij is dat Nissan zijn alliantiepartner Renault daar nooit over heeft ingelicht. Ghosn houdt vol het slachtoffer te zijn van een complot tegen hem. Hij maakte er nooit een geheim van dat hij Renault en Nissan wilde laten fuseren. Binnen de Japanse fabrikant, de Japanse overheid en de Franse overheid was daar veel verzet tegen.

Onvrede bij Nissan

Sowieso leefde er binnen Nissan veel onvrede over de alliantie. Zo’n twintig jaar geleden balanceerde Nissan op de rand van de afgrond. Renault redde de fabrikant en kreeg 43 procent van de aandelen Nissan in handen, met stemrecht. Op zijn beurt heeft Nissan niet meer dan 15 procent van de aandelen Renault, zonder stemrecht. En dat steekt in Japan. Helemaal omdat Nissan inmiddels veel groter en winstgevender is dan zijn Franse partner.

Veel te veel macht

Ghosn mag dan een complot zien. Een externe commissie kwam tot de conclusie dat de topman wel degelijk de wet heeft overtreden en financiële middelen van Nissan voor persoonlijk gewin heeft aangewend. Volgens de commissie ligt de oorzaak deels bij de enorme concentratie van macht in Ghosn en de cultuur binnen Nissan “waarin niemand de heer Ghosn kon tegenspreken”. Ghosn werd gezien als “redder die Nissan van de afgrond heeft gered”. Nissan-baas Hiroto Saikawa wordt ook bekritiseerd. Hij zou het allemaal hebben laten gebeuren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.