Glamping: Offroaden met Rolls-Royce met daktent
Een SUV is van oorsprong een auto waar je ook mee door het terrein kunt banjeren, toch? Dan is dit een Rolls-Royce Cullinan zoals-ie hoort te zijn.
Mensen die een Cullinan kopen, denken er waarschijnlijk niet aan om buiten de gebaande paden te gaan. Want wat als je die peperdure lichtmetalen wielen beschadigt? Of als er een tak zijn handtekening zet in de lak – die dezelfde tint heeft als de pen waar je als kind voor het eerst mee schreef? Juist, je moet er als Cullinan-eigenaar niet aan denken. Toch komen de Duitse specialisten van delta4x4 met een offroad-creatie.
Maanden werk
Delta4x4 noemt dit project ‘De Rolls-Royce voor de ruigen’ en daarmee is het duidelijk wat het doel van deze Cullinan is: de wereld ontdekken. De mannen uit Beieren hebben naar eigen zeggen ‘vele maanden werk geïnvesteerd’ in deze conversie, nog voordat een potentiële koper aan de deur klopte voor deze creatie. Deze auto is inmiddels verkocht aan iemand uit het Midden-Oosten, maar iedereen kan aankloppen voor een vergelijkbaar model.
Delta4x4 verhoogde de bodemspeling (met minimaal 80 millimeter) en voegde een imperiaal toe, zodat er ook een daktent op de Cullinan plaats kan nemen. Evenals enorme verstralers, die de Duitsers ook op bullbar van de Cullinan monteerden.
Mercedes-Maybach GLS 600 vs. Rolls-Royce Cullinan Black Badge
De spoorbreedte is toegenomen met 150 millimeter. Vandaar die uitgeklopte wielkasten. Die worden overigens gevuld door 20-inch wielen van Real Beadlock en 33-inch banden van Mickey Thompson.
V12
Aan de motor sleutelt delta4x4 niet, maar da’s ook niet nodig. De heerlijke 6,75-liter V12 is nog altijd goed voor 570 pk en 850 Nm. Wel schroeven de Duitsers een ander uitlaatsysteem onder de statige Brit, voor ‘betere prestaties’ en een fraaier geluid.
Waar we normaliter niet echt een inkijkje in de prijzen voor een dergelijke conversie zien, deelt delta4x4 direct alle prijzen. Wil je het complete pakket, dan betaal je 150.000 euro aan het in Zuid-Duitsland gevestigde bedrijf. Maar je kunt er ook voor specifieke upgrades aankloppen. Wil je alleen de grotere wielen en bodemspeling? Kost dit 30 mille. De uitgeklopte wielkasten en spatbordverbreders staan voor 14.000 euro op de prijslijst. Liever de PIAA-verstralers? Dan mag je 2500 euro aftikken.
Snorkel voor Cullinan
De enige optie die nog geen prijs heeft, is de snorkel. Die moet namelijk nog gehomologeerd worden. Zou jij het aandurven om met je Cullinan kopje onder te gaan?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?