GMC laat de elektrische Hummer niet in zijn eentje staan
Het is al bekend dat General Motors bezig is met de Hummer EV, maar die volledig elektrische pick-up staat er niet alleen voor.
General Motors Company (GMC), zoals het bedrijf volledig heet, gaat namelijk nog een volledig elektrische pick-up maken. Dat zou de vice-president van GMC, Duncan Aldred, tijdens een conferentie hebben gezegd, meldt Car and Driver. Details over die nieuwe elektrische pick-up geeft hij uiteraard niet vrij. Wel is bekend dat dit de opvolger moet zijn van de Hummer EV.
Humvee
Inderdaad, een elektrische Hummer. Dat klinkt misschien als een soort heiligschennis als je je die enorme benzineslurpende beesten kunt herinneren, de Humvee en de drie H’s – H1, H2 en H3. Dat waren allesbehalve zuinige auto’s en de naam Hummer verdween ook relatief snel van de radar. Toch keert de naam Hummer nu dan weer terug, maar dan als de veel milieuvriendelijkere EV. Niet gek dus dat GMC nu al nadenkt over een opvolger van die auto.
Krab-modus voor de GMC Hummer
Het topmodel, de Edition 1, heeft een vermogen van maar liefst 1014 pk met een ontzagwekkend koppel van 15.592 Nm – al is dat het theoretische verzamelde koppel van drie elektromotoren. Uiteindelijk zal dat getal dus een stuk lager uitvallen, maar GMC wilde nog geen exact cijfer weggeven. Toch kan dan wel gerekend worden op een koppel van rond de 1500 Nm. Binnen drie seconden moet de elektrische pick-up naar de 100 km/h sprinten.
Wat deze mastodont vooral bijzonder maakt, is de zogenaamde ‘krab-modus’. De Hummer EV heeft namelijk vierwielbesturing en kan in de krab-modus modus alle vier wielen dezelfde positie laten aannemen. Daardoor kan de Hummer EV zich diagonaal als een krab voortbewegen.
Meerdere elektrische Hummers
Uiteindelijk komen er vier versies van de Hummer EV’s. De topklasse is dus de Edition 1, die kost €95.000. Daaronder staan de EV2 (€67.000), EV2X (€76.000) en de EV3X (€84.500). De Hummer EV2 en EV2X hebben allebei een vermogen van 625 pk uit twee elektromotoren, maar de EV2X onderscheidt zich dan door zijn 800 volt-systeem tegenover de 400 voor de EV2. Deze modellen laten wel nog even op zich wachten: de EV2X moet in de lente van 2023 verschijnen terwijl de EV2 pas een jaar later in de showrooms moet staan. De EV3X beschikt over 800 pk uit drie elektromotoren en heeft een actieradius van zo’n 482 kilometer. Deze moet in de herfst van 2022 van de band rollen. De Edition 1 moet deze herfst al verschijnen, al is het nog maar de vraag of GMC dat niet te optimistisch heeft ingeschat.
Grote strijd kent mogelijk al afvaller
De strijd in de wereld van elektrische pick-ups is in volle gang, al is er ook al een deelnemer afgevallen. Lordstown zou met haar Endurance de Cybertruck wel even verslaan, maar het bedrijf gaf al snel aan dat zij haar eigen toekomst niet rooskleurig inzag. De CEO en financieel directeur van dat bedrijf stapten op te midden van een internationaal onderzoek naar de praktijken van de startup. Lordstown zou haar investeerders hebben misleid door de aantallen reserveringen hoger te doen lijken dan het geval was. Ook de tijdlijn van de productie van de elektrische pick-up zou met opzet te optimistisch zijn geweest.
Ook Pininfarina gaat zich bezighouden met beresterke elektrische pick-up
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8