Goedkoopste elektrische Volkswagen is weer terug, maar óók duurder
Begin dit jaar verdween-ie van de prijslijst, maar nu zet Volkswagen ‘m opnieuw in de etalage: de e-Up!. Z’n basisprijs is echter wel met zo’n 10 procent gestegen.
Aan de techniek van de e-Up! is niets veranderd. Het stadsautootje heeft nog altijd een enkele elektromotor op de vooras, goed voor 61 kW (83 pk). Het accupakket dat in de vloer is verstopt meet 36,8 kWh en is goed voor ‘meer dan 250 kilometer’, geeft Volkwagen aan.
Groot nieuws rondom de prijs, want de elektrische stadsmini kost nu minstens 25.850 euro. Voor dat bedrag krijg je een e-Up1 met airconditioning, cruise control, een achteruitrijcamera en rijstrookassistent. De duurdere Style heeft 16-inch lichtmetalen wielen, aluminium instaplijsten, donker getinte achterruiten en spiegelkappen. Daarnaast is het dak uitgevoerd in ‘Deep Black’ zwart. Die variant kost 27.200 euro. Volkswagen geeft vier jaar fabrieksgarantie op de e-Up1, al zit er op de batterij een garantie van acht jaar. Of tot een maximum van 160.000 kilometer.
Geruchten
De e-Up! is dus flink in prijs gestegen, en dat heeft een reden. Volgens geruchten was het trio stadsmini’s van het concern (ook de Seat Mii Electric en Skoda Citigo i-EV) eigenlijk te duur om te produceren. De Duitse autogigant verdiende er dus niet al te veel geld aan en leed zelfs verlies op de modellen. Waar het introductiemodel nog ruim 25 mille kostte, ging de e-Up! vorig jaar nog voor iets meer dan 23.000 euro de showroom uit. Z’n broertjes waren nog enkele honderden euro’s goedkoper.
Vandaar dat Volkswagen de e-Up! nu waarschijnlijk weer wat duurder in de markt zet, terwijl de varianten van Skoda en Seat niet meer te bestellen zijn. Een Mii Electric aanschaffen kan nog wel, al gaat dan om versies die nog op voorraad bij officiële merkdealers staan.
CO2-uitstoot Volkswagen
Tegelijkertijd blijft de e-Up!, ook met z’n hogere prijs, een interessante auto voor bijvoorbeeld de Nederlandse markt. Kleine elektrische stadsauto’s kunnen nog interessant zijn in (private) leaseconstructies, waardoor Volkswagen met de e-Up! een nog altijd aardig aanbod heeft. Bovendien kan de fabrikant het model wel gebruiken. Volkswagen mag er misschien niet veel aan verdienen, maar de elektrische stadsmini drukt wel de totale CO2-uitstoot van het merk én de groep. Het concern kreeg eerder dit jaar een megaboete van ruim 100 miljoen euro omdat zij net niet voldaan had aan de emissie-eisen van de Europese Unie. Het verkopen van de e-Up! mag op de korte termijn wellicht niet veel geld opleveren, op de lange termijn kan het model wel bijdragen aan een gunstige CO2-uitstoot.
Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen
Alle nieuw afgeleverde auto’s van het Duitse bedrijf stootten vorig jaar gemiddeld 0,5 gram per kilometer te veel CO2 uit. Volgens de eisen moet 90% van de totale vloot een gemiddelde van 95 g/km of minder uitstoten. Volkswagen was overigens voorbereid op die boete, waar ze al honderden miljoenen voor opzij had gezet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief