Gordon Murray T.50 heeft een ventilator aan de achterkant en krijgt 700+ pk
Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1, heeft wat meer informatie over zijn nieuwe project, de T.50. Ook schotelt hij ons een nieuwe afbeelding voor.
Soms zijn er dingen die je niet aan anderen kunt overlaten omdat je ze zelf toch het beste kunt. Zo denkt Gordon Murray over het ontwerpen van een opvolger van de McLaren F1. De driezitter was in de jaren 90 onverslaanbaar en heeft in de ogen van zijn designer nog steeds geen waardige opvolging gekregen. Daarom is Murray zelf aan de slag gegaan. Het resultaat is de T.50, een auto met een 3,9 liter V12 in het midden en een ventilator aan de achterkant. Van dat laatste krijgen we nu een beter beeld, want de designer deelt een teaser met ons.
Ventilator
Naast de afbeelding legt Murray de werking van de 40 cm grote ventilator uit: “Wat we doen als de fan aanslaat en we meer downforce op lagere snelheden willen, is dat we de luchtkanalen openen en de ventilator op maximale snelheid laten draaien. Daarmee verwijderen we alle vuile lucht en de ‘boundary layer’, dat betekent dat de lucht het oppervlak van de carrosserie moet volgen. Het vult daarmee het vacuüm dat zich daar eerst bevond.”
De ventilator op de T.50 kan in vier standen werken: High Downforce, Streamline, Vmax en Test mode. De eerste stand is bedoeld voor het genereren van zoveel mogelijk downforce op lage snelheden, de Vmax-stand doet precies het tegenover gestelde en maakt het halen van de topsnelheid mogelijk. Streamline zit er precies tussenin en geeft optimale prestaties in een rechte lijn. In Test Mode kunnen de functies van de auto gecheckt worden zonder dat hij daarvoor van zijn plek hoeft te komen. Naast dit alles heeft de fan nog meer functies. Hij helpt bij het koelen van de auto, maakt het geheel efficiënter en en verlaagt de luchtweerstand.
Cosworth
De Vmax-stand heeft nog een extraatje: hij verhoogt het maximale vermogen van de auto tot 709 pk. Dat De 3,9 liter V12 produceert van zichzelf 659 pk en krijgt er dankzij ondersteuning van de elektrische startmotor en extra geforceerde luchttoevoer zo’n 50 pk bij. De V12 komt bij Cosworth vandaan en kan naar verluidt op maximaal 12.100 toeren per minuut draaien.
Gordon Murray heeft de T.50 ontworpen met drie stoelen voorin, net als de McLaren F1. Daarbij zit de bestuurder in het midden voor een optimale rijervaring. Als alles volgens de planning loopt, dan zien we de auto voor het eerst ergens in mei van 2020. Dan zal Murray de T.50 officieel aan de wereld tonen. De eerste exemplaren zijn al verkocht en worden begin 2022 aan klanten uitgeleverd. Deze mensen hebben allemaal minimaal £2.000.000 overgemaakt.