Grijze Opel Combo-e is er nu al, de gele volgt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FOpel_514051.jpg)
De uitrol van het elektrische modellengamma van Opel gaat gestaag verder. Na de Corsa, Vivaro, Zafira en binnenkort de Mokka is het nu de beurt aan de Combo-e. Grijs komt als eerste, geel volgt.
De elektrische Combo, die Opel in lijn met onder andere de Corsa-e en Mokka-e simpel Combo-e noemt, debuteert als bestelwagenversie. Maar bij deze versie met grijs kenteken blijft het niet. De Duitse autobouwer breidt het modellengamma later uit met de ‘gele versie’, de personenauto-uitvoering.
Onderhuids
Eerst de bestelautovariant, dus. Aan de buitenzijde wijkt het type met elektromotor en accupakket niet af van de versies met verbrandingsmotoren. Aan de binnenzijde zijn de verschillen evenmin zichtbaar. De elektrische aandrijflijn is geheel onderhuids weggewerkt. Voorin huist de elektromotor, de batterij bevindt zich onder de laadvloer.
Actieradius Opel Combo-e
Het gaat om de bekende aandrijflijn van het PSA-concern. De elektromotor levert 100 kW en haalt zijn energie uit een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 50 kWh. De elektromotor stelt de Combo in staat om een afstand van maximaal 275 km (WLTP) af te leggen, waarmee de range ver onder die van de DS 3 Crossback, Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e ligt. De batterij, met zijn 216 cellen verdeeld over 18 modules, laat zich via een driefase 11 kW on-boardlader of een eenfase 7,4 kW on-boardlader van energie voorzien.
Twee carrosserievarianten
Het accupakket ligt tussen de twee assen. Door de positionering onder de laadvloer kost de aanwezigheid van de batterij geen laadvolume, maar beschikt de bestelauto wel over een kleinere bodemvrijheid. De Combo-e is er in twee maatvoeringen. De kleinste versie meet 4,40 meter in de lengte en heeft een wielbasis van 2,785 meter. Volgens Opel passen binnen deze afmetingen objecten van maximaal 3,090 meter en kan er tot 800 kg ballast achterin worden gezet. Het volume van de laadruimte bedraagt 3,3 tot 3,8 kuub.
Voor wie dat onvoldoende is, zet Opel een langere versie op de prijslijst. Dat model is door een wielbasis van 2,975 meter precies 4,75 meter lang. Het laadvolume groeit mee. In de versie kan tot 4,4 kuub worden geladen. Voor beide carrosserielengtes geldt dat tussen de achterste wielkasten een Europallet past. In de langere variant kunnen er twee Europallets achter elkaar staan.
Waar komt Opel Combo-e?
De op 130 km/h begrensde Combo-e komt pas in de herfst op de markt. Later volgt de personenautoversie. Later dit jaar introduceert Opel nog een elektrische bedrijfsauto. De nieuwe Movano komt dan namelijk als Movano-e. Wat betreft de elektro-busjes is dat de laatste, en is het programma elektrisch aangedreven bestelwagens dus compleet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had