Groen licht voor Jeeps ‘Panda 4×4’
Jeep gaat tot en met in ieder geval 2022 elk jaar twee nieuwe producten introduceren. Met drie nieuwe modellen betreedt het merk segmenten waarin het momenteel niet actief is. Daarnaast beschikt in 2021 elk Jeep-model over hybridetechnologie.
Aan de basis van het leveringsprogramma komt een kleinere SUV. De auto, waarvan wordt gezegd dat de technische basis door de Panda wordt gelegd, betekent voor Jeep dat het niet langer trouw blijft aan een van zijn kernwaardes. De fabrikant heeft tot op heden altijd gezegd dat er binnen de productlijn altijd een échte off-roadversie aangeboden zal worden en dat type moet moeiteloos het ruige Rubicon-terrein kunnen trotseren. Om de kwalificatie van off-roader te krijgen dient het model een speciaal parcours af te kunnen leggen, waarbij de fabrikant op zeven specifieke punten let. Binnen het modellengamma zijn de off-roadversies Trailhawk in staat om aan die eis te voldoen. Maar van de nieuwe stads-SUV komt geen Trailhawk-versie. De fabrikant stelt voor het model ‘ultimate urban capability’ als eis. Anders gezegd, als de auto overall weather-capaciteiten beschikt, is het al voldoende.
PHEV
Naast de ontwikkeling van het compacte model werkt Jeep ook aan de volgende generatie Renegade, die een tree hoger op de 4×4-ladder van de off-road-specialist staat. Ook deze SUV zal geëlektrificeerd worden, maar naast een plug-in hybrideversie komt er ook een volledig elektrisch aangedreven variant. In het programma zullen er uiteindelijk vier elektromodellen komen, onder andere van de nieuwe Renegade en gerestylede Compass. De stekkerhybridetechniek (PHEV) komt op tien modellen beschikbaar. Door de komst van de PHEV zal Jeep de ontwikkeling van de dieselmotor staken. In 2021 zal er geen enkele oliegestookte Jeep meer worden aangeboden.
Ladderchassis
In de komende vier jaar komt er naast de compacte SUV ook een pick-up met ladderchassis en een topmodel, de Wagoneer/Grand Wagoneer. Het zijn modellen die momenteel nog niet bestaan, ondanks dat Jeep de types voor uiterlijk 2018 had aangekondigd. De fabrikant zal de modellen binnen twee jaar lanceren. Tot 2022 ondergaan de Compass een facelift en verschijnen er van de Cherokee, Grand Cherokee nieuwe generaties. Het gamma wordt uitgebreid met een zevenzits crossover (in klasse Cherokee) en een zevenzits SUV (klasse Grand Cherokee, onder Grand Wagoneer).
Desert Hawk
Onder het label Desert Hawk introduceert Jeep in het eerste kwartaal van 2020 een uitvoering waarmee hard door de woestijn gereden kan worden. Jeep spreekt van ‘high speed sand-running’. Om dat label te verdienen moet de auto aan acht niet nader omschreven eisen voldoen. Jeep verwacht dat 10% van de kopers binnen de productlijn voor de nieuwe versie kiest. Momenteel kiest 8% van de Amerikaanse Jeep-klanten voor de Trailhawk, de pure off-roader.
lees ook: hangt toekomst fiat panda aan een zijden draadje
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?