Deze groene Audi RS2 is uniek en belangrijk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-rs2-1.jpg)
Het is de voorloper van de RS-modellen van tegenwoordig en was direct verantwoordelijk voor de Audi RS4. Daarnaast is deze Audi RS2 Avant ook nog eens uniek.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-rs2-2.jpg)
Als je een beetje fan bent van de Audi RS-modellen, dan ben je vast ook bekend met de historie. Deze begon namelijk niet bij de RS4, maar bij de RS2. Een auto die maar een jaartje in productie is geweest (1994-1995) voordat hij afzwaaide. De RS4 volgde hem al snel op als snelle zakenauto. Maar wat de Audi RS2 extra speciaal maakt is dat hij is geboren uit een samenwerking tussen Audi en Porsche.
Tropic Green
In het geval van deze groene RS2 wordt alles nog eens versterkt door het feit dat het de enige op de wereld is die is uitgevoerd in Tropic Green. Ook ziet hij er bijzonder strak uit. Binnenin heeft hij het originele interieur nog. Dat bestaat uit leren stoelen en houten details.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-rs2-3.jpg)
Interessanter is wat er in het vooronder ligt. Daar vinden we een 2,2 liter vijfcilinder met daarop een grote turbo die bijna 25 jaar geleden al 315 pk en 410 Nm produceerde. Wat daar nu nog van over is, is niet duidelijk, maar destijds kon de RS2 met dat vermogen een elektronisch gelimiteerde snelheid van 262 kilometer per uur aantikken. Een sprint van stilstand naar 100 km/h gebeurde in 4,8 seconden.
Audi 80
De Audi RS2 is in de basis eigenlijk een Audi 80, of beter gezegd de sportiever variant daarvan, de S2. Audi kwam er maar niet vanaf omdat de Avant destijds niet bepaald populair was. Daarom besloten de hoge heren om ze zonder bumpers, stoelen en spiegels naar Porsche te sturen voor wat sportieve updates.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-rs2-4.jpg)
De Stuttgarters gaven de auto daar een nieuwe ophanging en remset van eigen makelij maar met Brembo remklauwen. Gevolg hiervan was dat er geen Audi-velgen meer onder de auto paste. Vandaar dus ook de Porsche-velgen. Daarnaast plaatste Porsche spiegels van de 964 Turbo. Om het geheel af te maken en duidelijk te maken dat Porsche de laatste hand had aan de speciale auto, plaatste het badges waarop in het klein ‘Porsche’ stond.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-rs2-5.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had