‘Groep B brandde hard, doofde uit en komt nooit meer terug’
Als mijn vader op geërgerde toon vroeg of ‘die herrie’ wat zachter kon, had hij het niet over de muziek van The Cure, waar ik zo dol op was. Nee, zijn trommelvliezen werden geteisterd door oerkreten die uit televisiespeakers tetterden: Groep B-rallywagens op oorlogspad.
Laatst vond ik de schuldige nog terug, een heuse videoband. Het ding was weggestopt bij mijn ouders op zolder, in een doos tussen andere treurige tapes met daarop de originele Star Wars-trilogie, alle films van Tim Burton en een Terry Gilliam-rolprent hier en daar. De naam van de Groep B-rallycollectie is me ontschoten, maar er zal vast iets op de cover hebben gestaan als ‘Pure Sound’, ‘Killer B’s’ of ‘Too fast to race’, met uitroeptekens erachter uiteraard.
“Sommige heiligschenners monteren pompende beats onder de voorbijrazende rallyhelden”
Dat ik geen videorecorder meer heb en dus niet kan bekijken wat er op de band staat, is niet erg. Ik weet nog precies waarmee de anderhalf uur aan magneetstrip is gevuld: korte shots van Groep B-auto’s die met veel misbaar langs de camera komen mekkeren, dat is alles. Negentig minuten niets anders dan jankende Lancia Delta S4’s, schreeuwende Audi Sport Quattro’s, bulderende MG Metro 6R4’s en knetterende Peugeot 205 T16’s.
Ik ga er nog weleens voor zitten, maar dan achter de computer. YouTube bevat een schat aan Groep B-materiaal, al heeft niet iedere uploader begrepen waar het om gaat. Sommige heiligschenners – volslagen idioten, als je het mij vraagt – monteren pompende beats onder de voorbijrazende rallyhelden van vroeger. En dat terwijl de enige maat die ik als liefhebber wil horen de hoogritmische slag van flink uitgeknepen vier-, vijf- en zescilinders is.
En uitgeknepen waren ze, want de autosportorganisatie FIA (toen nog FISA) gaf fabrikanten met de Groep B-reglementen (geïntroduceerd in 1982) in feite carte blanche. Als er maar tweehonderd straatversies van een rallywagen werden gebouwd, mocht vrijwel alles. En dat ontketende een wapenwedloop die zijn weerga niet kende. Bracht een Lancia 037 in 1982 nog 265 pk aan het asfalt, vier jaar later ging zijn opvolger Delta S4 al door de 500 pk-grens.
De razendsnelle evolutie is het mooist zichtbaar in de vier opeenvolgende Quattro’s die Audi op het gravel zette: de ‘smalle’ A1, de brede A2, de korte Sport Quattro S1 en de gevleugelde Sport Quattro S1 E2. Ze tekenen de ontwikkeling van Groep B, die binnen no time uit de hand liep. De auto’s waren op het laatst nauwelijks nog handelbaar. Rijders moesten over bovennatuurlijke reflexen beschikken om hun vuurspuwende vedergewichten op de weg en uit het publiek te houden.
Joaquim Santos lukte het niet. Hij verloor tijdens de rally van Portugal in 1986 de controle over zijn Ford RS200 en boorde zich in een ‘muur’ van toeschouwers. Het gevolg? Drie doden en eenendertig gewonden. Groep B eindigde in tranen. Na diverse fatale ongelukken was de dood van sterrijder Henri Toivonen en zijn co-piloot Sergio Cresto voor de teams en voor de FIA de druppel. Groep B werd verboden.
“Alles kon, alles mocht en de bomen groeiden tot in de hemel”
En ja, natuurlijk was de pk-race naar de top niet houdbaar. Groep B was gevaarlijk, helemaal in combinatie met de totale afwezigheid van ‘crowd control’ op de rallyproeven. Maar dat maakt de periode 1982 – 1986 nog niet minder legendarisch. Alles kon, alles mocht en de bomen groeiden tot in de hemel. Autofabrikanten raasden de paden op en de lanen in met ‘sciencefictiontechniek’: geavanceerde vierwielaandrijving, lichte space frames, anti lag en twinchargers.
De jaren tachtig waren wat dat betreft óók op autosportgebied een decennium van grenzeloosheid: in de Formule 1 bliezen turbo’s 1400 pk uit ‘bescheiden’ viercilinders, op Le Mans bereikten Groep C-prototypes snelheden van meer dan 400 km/h en tijdens Le Dakar joegen de tien ton wegende DAF Turbotwins met 220 km/h door de woestijn. Groep B brandde hard, doofde uit en komt nooit meer terug. Gelukkig heb ik ooit nog in een Ford RS200 gereden. Een straatversie ‘helaas’, dat wel.
Kijk voor een interview met Groep B-coureur Miki Biasion in Autovisie 5, die donderdag 26 februari in de winkels ligt.
Autovisie TV: Groep B-iconen
Autovisie-redacteur Werner Budding reed vorig jaar met de straatversies van twee Groep B-grootheden: de Audi Sport Quattro en Peugeot 205 T16. Die laatste voelde als een haastig in elkaar gezette kitcar, terwijl de eerste net zo goed een Duitse luxecoupé zou kunnen zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8