Kia heeft op de Los Angeles Auto Show de nieuwe generatie Soul en Soul EV gepresenteerd. Vooral de Soul EV is een interessante auto geworden, nu de B-segment crossover de aandrijflijn van de e-Niro overneemt.

64 kWh

Jawel, de Soul EV krijgt het 64 kWh grote accupakket van de e-Niro. Het huidige model heeft een slechts 27 kWh groot lithium-ion polymeer accupakket met een theoretische range van 212 kilometer. De actieradius van de nieuwe Soul EV is nog niet bekend, maar ligt waarschijnlijk in de buurt van die van de e-Niro: ongeveer 485 kilometer dus.

Kleinere 39,2 kWh batterij

Kia levert de e-Niro op termijn ook met een kleinere 39,2 kWh batterij. Het is nog niet bekend of de Soul EV deze batterij ook gaat krijgen. De elektromotor van de nieuwe Soul EV levert 201 pk en ongeveer 395 Nm. Kia geeft de elektrische crossover vier rijmodi: Eco, Comfort, Sport en Eco+. In het interieur bespeuren we een digitaal instrumentarium, een 10,25-inch touchscreen en een een shift-by-wire draaiknop.

Veiligheid

Kia rust de Soul EV uit met de veiligheidssystemen Forward Collision Warning (FCW), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Smart Cruise Control with Stop & Go. Tegen meerprijs installeert Kia ook Blind Spot Collision Warning (BSW), Rear Cross-Traffic Collision Warning en Parking Distance Warning.

Gwangju

De productie van de nieuwe Soul EV vindt plaats in Gwangju in Zuid-Korea. De levering in de Verenigde Staten start in de loop van 2019. De Soul EV komt mogelijk pas eind 2019, begin 2020 naar Europa. De eveneens nieuwe reguliere Kia Soul komt in de Verenigde Staten al in de eerste helft van 2019 op de markt. Kia levert de Soul daar met een 2,0-liter viercilinder met 147 pk (leverbaar met handgeschakelde zesbak of automaat) of een 1.6 T-GDi (zeventraps automaat met dubbele koppeling) met 201 pk. De Soul is ook leverbaar GT-Line.