Gruwelijk ongeluk met Tesla roept veel vragen op
Dit weekend kwamen twee mensen in de buurt van Houston om het leven aan boord van een Tesla Model S. De beelden die door lokale media zijn gepubliceerd, zijn gruwelijk en het ongeluk roept veel vragen op.
De auto, die met hoge snelheid reed, raakte een boom en vloog in brand. Alleen een deel van de onderkant met het batterijsysteem bleef over. Het kostte brandweerlieden meer dan vier uur en 120.000 liter water om de brand te blussen. Was dit het eerste ongeval zonder bestuurder achter het stuur?
Eerste ongeval zonder bestuurder achter het stuur?
Brandweerlieden probeerden contact op te nemen met Tesla voor hulp bij het doven van de brand. Het is niet bekend of ze een reactie hebben gekregen van de Amerikaanse fabrikant. Dat is echter niet het meest opmerkelijke nieuwsfeit.
Wat dit ongeval “speciaal” maakt, is dat er niemand achter het stuur van het voertuig zat. Een persoon zat op de passagiersstoel, terwijl de andere passagier achterin zat. De vraag is nu of de automatische piloot (Autopilot) was geactiveerd.
Zelfs als dit het geval zou zijn, treft Tesla in principe geen blaam. Voor het gebruik van het rijhulpsysteem is actieve supervisie van de bestuurder vereist. Voorlopig heeft Tesla nog geen uitspraak gedaan over de zaak. De dag na het ongeval hield Elon Musk echter vol dat mensen die de Autopilot gebruiken, bijna tien keer minder kans hebben op een ongeval. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) onderzoekt momenteel 23 ongevallen die verband houden met het Autopilot-systeem van Tesla. Een ongeval zonder bestuurder achter het stuur zou echter een primeur zijn.
Tesla with Autopilot engaged now approaching 10 times lower chance of accident than average vehicle https://t.co/6lGy52wVhC
— Elon Musk (@elonmusk) April 17, 2021
Autopilot vs. volledig autonoom rijden
Hoewel Tesla dit jaar nog steeds van plan is om zijn functie voor volledig autonoom rijden op de markt te brengen, moet er nog enige vooruitgang worden geboekt, zoals deze tweet van Andy Weedman laat zien. Hij begreep niet waarom zijn auto toch altijd langzamer wilde gaan rijden op een bepaalde weg.
Dashcambeelden tonen het probleem. Het systeem wordt misleid door een groot reclamebord waarop een woord staat dat je ook op verkeersborden aantreft… stop!