Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 19 jul 2016
Leestijd: 2 minuten

Onder de hamer: beeldschone Ferrari 330 LM Berlinetta

De Ferrari 250 GTO staat bekend als een van de mooiste, duurste en meest bijzondere (race)auto’s aller tijden. Maak kennis met zijn veel minder bekende én zeldzamere broertje, de Ferrari 330 Le Mans Berlinetta uit 1963.

Ferrari 330 LMB

Ferrari 330

Deze 330 LM Berlinetta wist als eerste de magische grens van 300 kilometer per uur te doorbreken, zo meldt veilinghuis Rick Cole. Omdat te bereiken, hees Ferrari voor het autosportseizoen van 1963 een vierliter V12 in de auto – goed voor pakweg 400 pk. Mike Parkes tikte daarmee tijdens een testdag voor de 24 Uur van Le Mans de topsnelheid aan.

In de race maakte de auto aanzienlijk minder indruk, ondanks een tweede plek in de kwalificatie. De Ferrari viel uit op het circuit van Le Sarthe, net als in een eerdere sportwagenrace op Sebring. In recente jaren heeft deze 330 LM Berlinetta dat trouwens wel een beetje goedgemaakt: in 2008 won de auto de RAC Tourist Trophy race tijdens de Goodwood Revival.

Showauto

Verder heeft de auto eigenlijk nooit echt veel gepresteerd. Heel erg was dat overigens niet, want deze Ferrari was er vooral om de aandacht te trekken: de bolide werd onder meer prominent opgesteld tijdens Ferrari’s jaarlijkse perspresentatie in het voorjaar van 1963. Later werd de auto zelfs verbouwd tot open Spyder voor een rolletje in de film Histoires Extraordinaires, om vervolgens gelukkig weer in ere hersteld te worden.

VIDEO: LUISTER EN HUIVER: GLORIEUS KLINKENDE FERRARI 250 GTO

De 330 LMB heeft veel weg van de 250 GTO, al komt dat vooral door het front. In technisch opzicht verschillen ze namelijk wel: laatstgenoemde was gebaseerd op het kortere chassis van de 250 GT SWB (Short Wheel Base), terwijl deze auto zijn onderstel deelde met de luxere 250 Lusso.

Miljoenen

Hoeveel de Ferrari 330 LMB moet opbrengen, geeft Rick Cole niet op. Verwacht echter een bedrag met zeven nullen, tot ongeveer twintig miljoen euro, want dit is slechts een van vier stuks die ooit gebouwd zijn. Dat maakt ‘m veel zeldzamer dan de 250 GTO, waarvan 39 originele exemplaren de fabriek verlieten – al kan dat model bij veilingen wel het dubbele opleveren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.