Autovisie
Autovisie Nieuws 11 jul 2016
Leestijd: 2 minuten

Onder de hamer: Le Mans winnende Jaguar D-Type

Deze Jaguar D-Type kan veilingrecords gaan breken. Zestig jaar geleden won hij de 24 Uur van Le Mans, maar dat is niet het enige dat hem bijzonder maakt. Van alle Le Mans-winnende D-Types is het de enige ter wereld die nog volledig intact is. 

1956

Het was het tweede jaar dat een Jaguar D-Type als eerste over de streep kwam in de 24-uursrace. In 1955 won Jaguar zelf, maar in 1956 was het de auto van het Schotse raceteam Ecurie Ecosse die er met de winst vandoor ging. In 1957 won Ecurie Ecosse de race opnieuw met een D-Type. Toch is deze auto met chassisnummer XKD 501 de enige van de drie die nog in originele staat is. Ook de originele motor zit er nog in.

https://www.youtube.com/watch?v=PwIX2Sg0uKo

Le Mans 1956

In de race van 1956 gingen er 49 auto’s van start, waarvan er uiteindelijk 14 de finish wisten te behalen. Vijf exemplaren van de Jaguar D-Type verschenen aan de start, waarvan drie van Jaguar Cars, een van Equipe Nationale Belge en een van Ecurie Ecosse. Twee van de auto’s van Jaguar vielen in de eerste drie rondes al uit. De andere auto’s hielden het vol tot het einde van de race, maar hadden veel meer tegenslagen dan deze D-Type. Coureurs Ninian Sanderson en Ron Flockhart wonnen de race, voor de Aston Martin DB3S van Stirling Moss en Peter Collins en de Ferrari 625LM Touring van Olivier Gendebien en Maurice Trintignant. De andere D-Types kwamen als vierde en zesde over de streep.

MWS 301

Deze auto, weer met zijn originele startnummer 4 en kentekenplaat MWS 301, wordt in het weekend van 19 en 20 augustus geveild door veilinghuis RM Sotheby’s tijdens het Concours d’Elegance van Pebble Beach. Het veilinghuis rekent op een record voor Britse auto’s. Reken op zo’n 15 tot 20 miljoen euro voor deze bijzondere Jaguar D-Type.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.