Autovisie
Autovisie Nieuws 24 sep 2019
Leestijd: 2 minuten

Harde Brexit kost Europa 5,7 miljard euro aan importtarieven

Als Groot-Brittannië via een harde Brexit uit de Europese Unie stapt, dan kost dat de auto-industrie 5,7 miljard euro aan importtarieven. Dat zegt ACEA, het overkoepelende orgaan van hoofdzakelijk Europese autobouwers en toeleveranciers.

Volgens de organisatie hebben de Britse en Europese auto-industrie vrije handel nodig. De administratieve rompslomp brengt onnodig veel kosten met zich mee. De kosten van de import komt uiteindelijk bij de consument op het bordje, aangezien de autofabrikanten de invoerrechten doorberekenen aan de autokoper. De ACEA, bestaande uit BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, PSA, Renault Group, Toyota, Volkswagen Group, Volvo Cars en Volvo Group, claimt dat door de extra kostenpost de kans groot is dat duizenden banen verdwijnen.

Jaguar Land Rover 2

Per minuut

De extra administratie betekent tevens dat de aanlevertijden langer en onzekerder worden. Nu krijgt een fabrikant het component kort voor het productieproces aangeleverd. Mocht door de douaneperikelen een onderdeel niet op tijd arriveren dan moet de productielijn worden stilgelegd. De ACEA rekende uit wat het een fabriek kost wanneer de productielijn onbedoeld stilstaat. Het bedraagt alleen al voor de Britse auto-industrie 54.700 euro per minuut.

 

Verlaten

Ondanks dat het pakket van de Brexit nog niet bekend is, nemen autobouwers met fabrieken in Engeland al maatregelingen. Zo sluit Honda de fabriek in Swindon in 2021 en kent Nissan de volgende generatie X-Trail aan een andere faciliteit toe. PSA sluit niet uit dat de fabriek in Ellesmere Port dicht gaat. Jaguar Land Rover heeft reeds een fabriek in Slowakije neergezet en besteedt productie uit aan Magna Steyr in Oostenrijk.

 

Export

In Groot-Brittannië werden afgelopen jaar 1,5 miljoen van de 19 miljoen Europese auto’s gemaakt. Het gros van de vervaardigde auto’s (80%) werd geëxporteerd, waarvan meer dan de helft naar het vasteland van Europa. Verenigd Koninkrijk is daarbij in grote mate afhankelijk van de export.

 

Deze auto’s worden in Groot-Brittannië gebouwd:

 

Aston Martin Vantage

Aston Martin DB11

Aston Martin Vanquish

Aston Martin DBS

Aston Martin Rapide

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT Cabriolet

Bentley Flying Spur

Bentley Continental Mulsanne

Bentley Bentayga

Caterham

Honda Civic

Jaguar XE

Jaguar XF

Jaguar F-Type

Jaguar F-Pace

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Range Rover Evoque

Land Rover Range Rover

Land Rover Range Rover Sport

Lotus

McLaren GT

McLaren 720S

McLaren Senna

Mini 3- en 5-deurs

Mini Clubman

Morgan

Nissan Juke

Nissan Leaf

Nissan Qashqai

Opel Vivaro

Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Wraith

Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Cullinan

Toyota Corolla

Vauxhall Vivaro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.