Harde Brexit kost Europa 5,7 miljard euro aan importtarieven
Als Groot-Brittannië via een harde Brexit uit de Europese Unie stapt, dan kost dat de auto-industrie 5,7 miljard euro aan importtarieven. Dat zegt ACEA, het overkoepelende orgaan van hoofdzakelijk Europese autobouwers en toeleveranciers.
Volgens de organisatie hebben de Britse en Europese auto-industrie vrije handel nodig. De administratieve rompslomp brengt onnodig veel kosten met zich mee. De kosten van de import komt uiteindelijk bij de consument op het bordje, aangezien de autofabrikanten de invoerrechten doorberekenen aan de autokoper. De ACEA, bestaande uit BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, PSA, Renault Group, Toyota, Volkswagen Group, Volvo Cars en Volvo Group, claimt dat door de extra kostenpost de kans groot is dat duizenden banen verdwijnen.
Per minuut
De extra administratie betekent tevens dat de aanlevertijden langer en onzekerder worden. Nu krijgt een fabrikant het component kort voor het productieproces aangeleverd. Mocht door de douaneperikelen een onderdeel niet op tijd arriveren dan moet de productielijn worden stilgelegd. De ACEA rekende uit wat het een fabriek kost wanneer de productielijn onbedoeld stilstaat. Het bedraagt alleen al voor de Britse auto-industrie 54.700 euro per minuut.
Verlaten
Ondanks dat het pakket van de Brexit nog niet bekend is, nemen autobouwers met fabrieken in Engeland al maatregelingen. Zo sluit Honda de fabriek in Swindon in 2021 en kent Nissan de volgende generatie X-Trail aan een andere faciliteit toe. PSA sluit niet uit dat de fabriek in Ellesmere Port dicht gaat. Jaguar Land Rover heeft reeds een fabriek in Slowakije neergezet en besteedt productie uit aan Magna Steyr in Oostenrijk.
Export
In Groot-Brittannië werden afgelopen jaar 1,5 miljoen van de 19 miljoen Europese auto’s gemaakt. Het gros van de vervaardigde auto’s (80%) werd geëxporteerd, waarvan meer dan de helft naar het vasteland van Europa. Verenigd Koninkrijk is daarbij in grote mate afhankelijk van de export.
Deze auto’s worden in Groot-Brittannië gebouwd:
Aston Martin Vantage
Aston Martin DB11
Aston Martin Vanquish
Aston Martin DBS
Aston Martin Rapide
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Cabriolet
Bentley Flying Spur
Bentley Continental Mulsanne
Bentley Bentayga
Caterham
Honda Civic
Jaguar XE
Jaguar XF
Jaguar F-Type
Jaguar F-Pace
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover Sport
Lotus
McLaren GT
McLaren 720S
McLaren Senna
Mini 3- en 5-deurs
Mini Clubman
Morgan
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Qashqai
Opel Vivaro
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Wraith
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Cullinan
Toyota Corolla
Vauxhall Vivaro