Heel veel nieuwe plug-ins van Audi
Audi gooit er nog wat extra type-aanduidingen tegenaan. Een kleine ‘e’ moet verklappen dat het om plug-in hybrides gaat. De ‘e’ is allereerst te vinden op de Audi A8, A7 Sportback, A6 en Q5. Audi levert de PHEV-techniek alleen in combinatie met benzinemotoren. Op de plug-in hybridemodellen is zodoende het ‘TFSI e‘-logo te vinden. De term ‘e-tron’ is voortaan alleen op volledig elektrisch aangedreven auto’s te vinden.
Het concept
Alle nieuwe plug-in hybride modellen maken gebruik van een TFSI-benzinemotor met turbocompressor en directe inspuiting. De elektromotor is in de transmissie verwerkt. In de vloer van de bagageruimte is een lithium-ion batterij geplaatst. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het accelereren. Ook kan er volledig elektrisch worden gereden. Volgens Audi komt de elektrische range bij alle PHEV-modellen uit op meer dan veertig kilometer (WLTP). Ook hebben de PHEV’s een recuperatiesysteem waarbij remenergie wordt omgezet in bruikbare energie voor de batterij. De elektromotor zorgt doorgaans hoofdzakelijk alleen voor het vertragen van de auto. Bij gemiddelde remacties springen de hydraulische remmen voorzichtig bij.
De varianten
Zoals aangegeven komen er PHEV-varianten van de Audi A8, A7 Sportback, A6 en Q5. Laten we beginnen met de Audi A8.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro
De Audi A8 L 60 TFSI e quattro heeft een 3.0 V6 TFSI-benzinemotor en een elektromotor. Die elektromotor is geïntegreerd in de achttraps tiptronic-transmissie. Het systeemvermogen komt uit op 449 pk met een gecombineerd koppel van 700 Nm. Deze aandrijflijn is alleen in de A8 L leverbaar, de versie met verlengde wielbasis dus.
Audi A6, A7 en Q5
De Audi A6, A7 Sportback en Q5 zijn er als 50 TFSI e quattro of als 55 TFSI e quattro. In de PHEV-versies van de Audi A6, A7 Sportback en Q5 schuilt een 2.0 viercilinder TFSI-benzinekrachtbron, gekoppeld aan een zeventraps S tronic-automaat en quattro-vierwielaandrijving. Er is keuze uit een 50 TFSI e met een systeemvermogen van 299 pk en systeemkoppel van 450 Nm of een 55 TFSI e met 367 pk gecombineerd vermogen en 500 Nm aan gecombineerd koppel.
S-Line
De 55 TFSI e en 60 TFSI e komen altijd als S-line uitrusting en hebben een steviger afgestemd onderstel met een hoger boostvermogen van de elektromotor.
Rijmodi
De PHEV’s van Audi hebben de rijmodi EV, Auto en Hold, achtereenvolgens volledig elektrisch, automatische hybride of een stand waarbij de energie in de batterij voor later wordt bewaard, bijvoorbeeld voor het rijden in milieuzones. Daarnaast bekijkt het systeem de navigatiegegevens om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie in het accupakket. De Audi’s hebben verder nog de rijstanden comfort, efficiency, auto en dynamic. Die modi hebben invloed op het karakter van de aandrijflijn, het chassis en de besturing.
Kabels
Audi levert alle plug-in hybrides standaard met kabels waarmee de auto zowel thuis als bij een snellaadstation kan worden opgeladen. Met een laadvermogen van 7,2 kW duurt een volledige lading van de batterij ongeveer twee uur. Na twee uur de auto dus wel netjes weghalen bij de laadpaal, anders roepen mensen mogelijk nare dingen als ‘laadpaalklever‘ naar je.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?