Helaas, de elektrische Volvo ES90 komt er niet als stationwagon
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-35.jpg)
De elektrische Volvo ES90 is geen sedan, maar heeft een grote vijfde deur. Dit om deels het gemis aan een stationwagon te compenseren, want een EV90 komt er niet.
De ES90 staat op het nieuwe SPA2-platform van Volvo, dat hij deelt met de EX90 en de Polestar 3. Opmerkelijk is dat hij een 800 volt-boordnet heeft en de EX90 en Polestar 3 niet verder komen dan 400 volt. In een reactie liet Volvo weten dat de EX90 op termijn ook met 800 volt-techniek beschikbaar komt.
Volvo ES90 kan supersnel laden
In vergelijking met zijn concurrenten kan de Volvo ES90 supersnel laden: maximaal 300 kW voor de Single Motor en 350 kW voor beide Twin Motor-varianten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-20.jpg)
Aan de juiste laadpaal, onder de juiste omstandigheden zit de batterij al na 20 minuten weer voor 80 procent vol. Volgens Volvo is 10 minuten aan de snellader genoeg om tussen de 275 een 300 kilometer aan range bij te laden.
Single Motor en Twin Motor
De ES90 Single Motor heeft achterwielaandrijving, een vermogen van 333 pk en een 92 kWh-batterij, waarop hij een bereik van 650 kilometer zou kunnen halen. Beide Twin Motors zijn uitgerust met vierwielaandrijving en een 106 kWh-accu, die goed is voor maximaal 700 kilometer range.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-34.jpg)
De Twin Motor is 449 pk sterk en de Twin Motor Performance heeft zelfs 680 pk. Hij gaat in 4,0 seconden naar 100 km/h.
Net zo lang als i5 en EQE
Qua afmetingen komt de ES90 overeen met de BMW i5 en Mercedes EQE. Hij is 5 meter lang en heeft een lange wielbasis van 3,1 meter. Opvallend is dat de auto een stuk hoger is dan zijn voorganger: 10 centimeter maar liefst.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-17.jpg)
In de lange neus zit een frunk van 22 liter groot. Achterin is plek voor 446 liter. Met de leuningen van de achterbank naar beneden zelfs 1.256 liter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-11.jpg)
De ES90 is zwaar. Als Single Motor weegt hij 2.366 kilo, als Twin Motor Performance gaat hij zelfs richting de 2.700 kilo. De vierwielaangedreven versies mogen 2.000 kilo trekken. Voor de Single Motor ligt de grens bij 1.600 kilo.
Volvo ES90 komt eind dit jaar
Alle ES90’s zijn voorzien van een adaptief onderstel met luchtvering. In het interieur vinden we een 9-inch digitale cockpit, head-up display en 14,5-inch infotainmentscherm.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FVolvo-ES90-Studio-Finals-26.jpg)
Volvo brengt de ES90 eind dit jaar op de Nederlandse markt. De oude XC90 is gefacelift en blijft leverbaar naast de elektrische ES90. Iets soortgelijks gaat niet gebeuren met de S90 en V90. Die verdwijnen definitief.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volvo laat in deze video stiekem al de nieuwe EX60 zien
-
Waarom Europa teleurgesteld zal zijn in de Volvo ES90
-
Deze ruime occasion voor 10.000 euro is een moderne klassieker
-
Mens, durf te leven! Kies een Range Rover of Volvo XC90 V8 als occasion
-
Deze razend populaire occasion is zeven jaar oud, maar oogt als nieuw
-
Stijlvolle Volvo met Nederlands design is nu betaalbare occasion
-
Deze vier klassiekers en youngtimers gaan meer waard worden
-
Oordeel na zes maanden: gaan we de Volvo EX30 missen? Niet echt
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Xiaomi wil ook auto’s in Europa verkopen: dit is wanneer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi A6 e-tron