Helft consumenten denkt dat een Tesla een zelfrijdende auto is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FTesla-Autopilot-handen-stuur.jpg)
Consumenten weten weinig van semi-autonome rijassistenten, zo blijkt uit onderzoek J.D. Power, een Amerikaanse consumentenorganisatie. Bijna twee derde kan geen definitie geven van een zelfrijdende auto. Maar liefst 56 procent denkt dat huidige auto’s met rijassistenten, zoals een Tesla met Autopilot, volledig autonoom zijn.
Er zijn zes niveaus van autonoom rijden. Level 0 is een auto zonder enige assistentiesystemen. De bestuurder moet alles zelf doen en wordt niet door elektronische waakhonden geholpen.
Momenteel komen de meeste auto’s tot Level 2. Dat betekent dat ze alleen in bepaalde omstandigheden semi-autonoom kunnen opereren (dus niet volledig autonoom) en dat de bestuurder altijd moet opletten, de handen aan het stuur moet houden en altijd klaar moet zijn om in te grijpen.
Het Autopilot-systeem maakt van een Tesla geen zelfrijdende auto
Het veelbesproken Tesla Autopilot-systeem functioneert ook op Level 2. Een Tesla met Autopilot ingeschakeld is dus geen zelfrijdende auto. In onder meer Duitsland en Californië ligt Autopilot onder vuur. De naam belooft veel meer dan de verzameling semi-autonome systemen kan waarmaken.
In eerste instantie liet Autopilot bovendien te veel toe. Bestuurders konden gerust op de achterbank gaan zitten, het semi-autonome systeem schakelde zichzelf niet uit als er geen toezicht meer was.
Tesla levert op 1 december zijn eerste elektrische vrachtwagens af
‘De industrie moet met duidelijke, consistente informatie komen’
“Onze boodschap is nog steeds helder”, zegt een woordvoerder van J.D. Power. “De auto-industrie moet samenwerken om tot duidelijke en consistente informatie te komen. Die informatie moet bovendien begrijpelijk zijn voor consumenten en ervoor zorgen dat er geen misverstanden kunnen ontstaan over wat een auto wél kan en niet kan.”
Volgens de organisatie is de informatie vanuit fabrikanten te technisch en te abstract. Er moet Jip-en-Janneke-taal worden gebruikt om de werking van de techniek uit te leggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo weinig Cybertruck-reserveringen heeft Tesla weten te verzilveren
-
Leasemaatschappij verlaagt boete contractbreuk voor Tesla-rijders met spijt
-
Deze AliExpress-gadget maakt einde aan grote Tesla-ergernis
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Aandeel Tesla met 50 procent gedaald! Dat is het Elon Musk-effect
-
Met deze Tesla Cybertruck houd je helemáál geen vrienden meer over
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Tesla-verkopen ingestort! Europeanen moeten niks van Musk hebben
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Voor 25.000 euro rijd je al een grote, elektrische premium-occasion
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying