Helft EV-rijders kiest voor brandstofauto als fiscale voordelen wegvallen
De acceptatie van elektrische auto’s gaat hard in Nederland, maar dat komt grotendeels door de fiscale voordelen die EV-rijders krijgen. Want als die wegvallen, kiest de helft van de stekkermobilisten gewoon weer voor een brandstofauto.
Na 2025 stoppen de voordelen die gelden voor elektrische auto’s en moeten eigenaren en leaserijders gewoon wegenbelasting en een hogere bijtelling gaan betalen. En die zijn voor een EV een stuk hoger dan voor een vergelijkbaar brandstofmodel.
Mrb en bijtelling hoger voor elektrische auto
Elektrische auto’s zijn duurder dan auto’s met een benzine- of dieselmotor en bovendien enkele honderden kilo’s zwaarder. Dat laatste heeft invloed op de hoogte van de wegenbelasting. De hogere prijs zorgt voor meer bijtelling.
Helft EV-rijders kiest weer voor brandstofauto
Uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat de helft van de particulieren en 44 procent van de zakelijke rijders teruggaat naar een brandstofauto als de fiscale voordelen verdwijnen.
Duitsland saboteert op het laatste moment EU-verbod op brandstofauto’s
“We hebben nog niet eerder gezien dat financiële overwegingen zo belangrijk waren in de keuze voor een elektrische auto”, zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders tegen de Telegraaf.
Dat lijkt ons een wat naïeve opmerking, want de Nederlandse automarkt wordt al jaren gestuurd door fiscale voordelen. Denk aan de plotselinge (en tijdelijke) populariteit van de Mitsubishi Outlander PHEV en spaardiesels zoals de Volkswagen Polo Bluemotion.
Hoe Tesla jou misleidt met deze veiligheidscijfers over Full Self-Driving
“De aanschafprijs van elektrische auto’s gaat wel lager worden dan die van brandstofauto’s, maar dat is nog niet in 2025”, gaat Van Biezen verder. “Dus de aanschafprijs compenseert dan nog niet hogere kosten voor mrb en bijtelling.”
Nederlandse klimaatdoelen komen in gevaar
Als de helft van de elektrorijders in 2025 inderdaad weer voor een brandstofmodel kiest, dan komen de Nederlandse klimaatdoelen in gevaar, aldus Van Biezen.
De Vereniging Elektrische Rijders stelt voor om het gewicht van de batterij niet mee te laten tellen bij de vaststelling van de mrb en de bijtelling lager te houden zolang de aanschafprijs van elektrische auto’s nog boven die van benzine- en dieselvoertuigen ligt.