Helft kopers Porsche Taycan nieuw voor het merk
Goed en slecht nieuws voor Porsche rondom de marktintroductie van de volledig elektrische Taycan. De Duitsers zeggen dat de helft van de bestellingen tot op heden is omgezet in een koopcontract, maar dat van die kopers de helft nieuw voor het merk is.
Porsches eerste elektrische productiemodel staat sinds januari bij de dealer. Niet in alle landen, want de Duitsers trapten af in een beperkt aantal landen. De Verenigde Staten kreeg de eer, gevolgd door Duitsland, Oostenrijk en Denemarken en later Nederland om de eerste kopers van hun nieuwe sportsedan te voorzien. In Nederland staat op dit moment 32 stuks geregistreerd, waarvan het gros op naam staat van de dealerorganisatie. De meest voorkomende uitvoering? De 4S met 20 registraties. Van de Turbo S zijn er nog altijd 7 in ons land afgeleverd. De gemiddelde prijs van de huidige vloot bedraagt 168.000 euro, waarbij de goedkoopste Taycan -een grijze 4S- staat genoteerd voor afgerond 123.000 euro en het duurste type – een rode Turbo S – meer dan 227.000 euro heeft gekost.
Reservering met aanbetaling
De Nederlandse markt levert een belangrijke bijdrage aan de wereldwijde bestellingen voor de Taycan. Op de burelen van het hoofdkantoor in Zuffenhausen liggen momenteel van zo’n 15.000 wereldburgers geschreven orders, zo geeft Porsche aan. Bij de marktintroductie van de Taycan claimde het merk al 30.000 reserveringen te hebben, op een beoogde 20.000 stuks wereldwijd. Het bedrijf besloot direct na de presentatie om de productiecapaciteit te verhogen. Dat slechts de helft van de kopers zijn reservering met aanbetaling heeft omgezet in een koopcontract kan komen doordat de auto nog niet in alle showrooms wereldwijd staat.
Porsche Taycan basisversie
Bovendien is het leveringsprogramma nog niet compleet. Bij de onthulling kondigde Porsche alleen de komst van de Turbo en Turbo S aan, maar op dat moment klapte een van de dealer reeds uit de school en kondigde eigenhandig de iets later geïntroduceerde 4S en het pas in januari 2021 beschikbare basisniveau aan. Er komen nog meer versies, zo geeft Porsche aan. De In Nederland is de 4S met momenteel 20 van de 32 orders de populairste variant.
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche claimt dat de Taycan een veel jonger publiek aantrekt dan de andere types, en bovendien een nieuw koperspubliek. Een van de projectleiders geeft aan dat de Taycan wel bestaande klanten mag aanspreken, maar dat de Taycan die clientèle niet uit hun bestaande modellen moet trekken. Vandaar de keuze voor een nieuwe carrosserievariant. Het merk wilde geen kannibalisme. De eind dit jaar te introduceren Cross-versie, gebaseerd op het studiemodel Mission E Cross Turismo concept, is eveneens een verrijking van het programma, zo stellen de medewerkers. Toch, de volgende generatie Macan wordt ook een elektrisch aangedreven model. Maar zoals Autovisie eerder wereldkundig maakte, blijft de bestaande Macan-generatie in het programma. Daartoe zal de kleinste SUV van het merk een tweede maar nu ingrijpende facelift ondergaan.
Porsche Taycan video acceleratie
Benieuwd hoe snel de Porsche Taycan accelereert? Bekijk dan de video hieronder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?