Hennessey geeft Venom F5 1.800+ pk uit kleinere V8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhennessey-venom-f5-engine-fury-07.jpg)
Amerikaanse autobouwer Hennessey gedraagt zich erg on-Amerikaans met de V8 die bedoeld is voor de Hennessey Venom F5. Het motorblok is namelijk verkleind en produceert meer pk’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhennessey-venom-f5-engine-fury-01.jpg)
Omstreeks deze tijd vorig jaar deed Hennessey het beoogde motorblok voor de Venom F5 uit de doeken. Een 7,6 liter V8 die goed was voor 1.600 pk. Dat klinkt als een machtige krachtbron, maar blijkbaar was hij toch niet goed genoeg. Hennessey laat nu namelijk weten dat ze de V8 hebben aangepast en er nog meer paardenkrachten uit hebben weten te halen. Het aantal pk’s komt nu boven de 1.800 uit.
Verkleinen
Bij Hennessey zou je verwachten dat ze de V8 uitgeboord zouden hebben naar een nog groter slagvolume om de extra pk’s te produceren, maar niets is minder waar. De Amerikanen waarbij groot niet groot genoeg is, besloot in alle wijsheid het slagvolume van de achtcilinder met een hele liter te verkleinen. Ook werd ‘aluminum’ als ongeschikt bestempeld en is de nieuwe motor gemaakt van gesmeed staal. Resultaat: een 6,6 liter V8 met twee turbo’s die goed is voor 1.841 pk en 1.619 Nm bij 8.000 toeren per minuut. Het nieuwe motorblok draait overigens tot maximaal 8.200 tpm, ruim 1.000 tpm meer dan het vorige prototype. Oh, en men heeft de V8 ook een naam gegeven: Fury.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhennessey-venom-f5-engine-fury-05.jpg)
Daarmee zou de Hennessey Venom F5 200+ pk meer hebben dan de concurrentie. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ en de Koenigsegg Jesko hebben beide ‘maar’ 1.600 pk tot hun beschikking. Het doel van de Amerikanen om het onofficiële snelheidsrecord van Bugatti (in twee richtingen) te breken lijkt daarmee haalbaar. De Venom F5 moet namelijk ook nog eens lichter worden dan de Super Sport 300+.
Dakloze variant
Naast de aanpassingen van de krachtbron laat Hennessey ook weten dat ze de Venom F5 voor het einde van het jaar op de testbaan zullen hebben. Het bedrijf gaat in totaal 24 stuks fabriceren en vraagt voor elk 1,6 miljoen dollar (1,46 miljoen euro). Als het lukt om alle exemplaren te verkopen, komt er ook een dakloze variant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2FHennessey-Venom-F5-8-Autovisie.nl_.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had