Herboren Bizzarrini is klaar om te beginnen
Bizzarrini, dat dit jaar nieuw leven in werd geblazen door een nieuwe investeerder, kan beginnen met de bouw van nieuwe modellen. De productiefaciliteit in het Verenigd Koninkrijk is namelijk klaar.
Begin dit jaar kwam het nieuws naar buiten dat het iconische Bizzarrini zou herleven. Een grote investeerder, Pegasus Auto uit Londen, was voornemens nieuwe, oude modellen te gaan bouwen. Daar kan het nu mee beginnen, want de productiefaciliteit is klaar. Die heeft een grootte van 1500 vierkante meter en begint met de productie van de 5300 GT Revival Corsa.
Chassisnummer 000
Die modellen zullen volledig volgens originele tekeningen van Giotto Bizzarrini zelf (en met de hand) worden gebouwd. Ook heeft de fabrikant een eigen en volledig originele 5300 GT Corsa. Die auto dient als blauwdruk voor de nieuwe exemplaren. De fabrikant zal 24 exemplaren gaan bouwen. Het eerste model zal chassisnummer 000 dragen, en daaruit blijkt dus dat dit een volledig nieuwe serie is. Men zal dus geen oude of tot nu toe niet gebruikte onderdelen van Bizzarrini gebruiken.
De nieuwe auto’s zijn zo goed als identiek aan de originele modellen, zij het met enkele aanpassingen. Deze Revival Corsa-modellen zijn immers bedoeld voor het circuit, dus worden ze (naar wens van de klant) aangepast aan de huidige FIA-regels. Bovendien krijgen de auto’s een lichtgewicht carrosserie, vervaardigd van koolstofvezel, en een buizenframe. De rolkooi is uiteraard door de FIA gecertificeerd. Bizzarrini meldt dat de nieuwe modellen ook op het reguliere asfalt uit de verf komen.
Lichter en sterker
In de prachtige neus van de 5300 GT Revival Corsa ligt een volledig nieuwe 5,3-liter V8 met Webers. Het vermogen ligt tussen de 400 en 480 pk, terwijl het gewicht op zo’n 975 kilo’s uitkomt. Daarmee kan het niet anders dan een geweldige machine worden, want de originele Bizzarrini had 400 pk en woog zo’n 1200 kilogram.
Bizzarrini zal de eerste exemplaren van de 5300 GT Revival Corsa vanaf april 2022 aan klanten uitleveren. Ook zal het spoedig een tweede model aankondigen. Naar verwachting wordt dat niet weer een compleet nieuwe maar klassieke auto, maar juist een volledig nieuw en losstaand model.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?