Herfstweer op komst! Moet je al winterbanden monteren?
Na een warme en droge zomer slaat het weer ineens om. Het wordt de komende tijd regenachtig en een stukje kouder. Is dit al het moment om je winterbanden te monteren?
Het verschil tussen winter- en zomerbanden zit niet enkel in het aantal groeven en diepte van het profiel. Ook het soort rubber van de band is anders. Zomerbanden worden hard bij koude temperaturen en presteren dan dus slechter. Winterbanden worden minder hard met koud weer en zorgen dus voor meer grip dan de zomervariant.
Wanneer moet je winterbanden monteren
Maar wanneer komt het omslagpunt om je winterbanden te monteren. Is deze herfst al een goed moment? Nee, vooralsnog kan je het beste met je zomerbanden doorrijden. Het is wel van belang dat je banden nog voldoende profiel hebben, zodat het regenwater goed door de groeven afgevoerd kan worden en je weinig kans hebt op aquaplaning.
Wanneer moet ik dan wel winterbanden onder mijn auto (laten) zetten? Eigenlijk is de basisregel heel simpel. Winterbanden presteren onder de 7 graden Celsius het best en zomerbanden boven de 7 graden Celsius.
Het nadeel van het Nederlandse weer is dat de schommelingen in temperatuur op een dag nogal kunnen verschillen. Het kan zijn dan je ’s winters of in de herfst naar werk rijdt met een temperatuur onder de 7 graden Celsius, maar als je terugrijdt de temperatuur boven de 7 graden Celsius is.
All-season banden
Omdat je niet halverwege de dag je winterbanden wil verwisselen, hebben fabrikanten nog een soort band bedacht. De all-season band is zowel goed voor in de winter als de zomer. Echter, all-season banden zijn niet voor iedereen de perfecte oplossing. In gesprek met Vredestein selecteert Autovisie vijf redenen waarom je (niet) voor all-season banden moet gaan.