Herziene introductiedatum Volkswagen ID.5
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FDuik-in-de-Prijslijst-Volkswagen-ID5-10.jpg)
Volkswagen ziet zich genoodzaakt de introductie van de ID.5 uit te stellen als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. De vertraagde lancering komt voort uit een verlate productiestart. De Duitse autobouwer kan de ID.5 nog niet in productie nemen.
Voor de bouw van de ID.5 heeft Volkswagen een tekort aan kabelbomen. De componenten worden in Oekraïne gemaakt en de productie daarvan ligt momenteel stil. Zonder de kabelboom kan Volkswagen de productie van de ID.5 niet opstarten. De marktintroductie van de ID.5 is met minimaal een maand uitgesteld.
Volkswagen herstart productielijn
Ook de andere ID-modellen leiden onder de productiestop. De bouw van de kleinere 3 en de evengrote 4 zijn inmiddels stilgelegd, al gaat de fabrikant ervan uit dat de band binnenkort weer gaat rollen. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de herstart van de productielijn in Oekraïne. De toeleverancier zal voldoende componenten moeten aanleveren om de bouw van de Volkswagen ID.3 en ID.4 te doen hervatten. De lancering van de ID.5 staat nu gepland voor 6 mei 2022, maar mocht de autobouwer onvoldoende auto’s voor de dealerintroductie hebben, dan kan de lancering verder naar achteren worden geschoven.
Variant van de ID.4
Volkswagen stelde de ID.5 afgelopen november voor. Hij vormt voor Europa de derde loot aan de ID-stam. Een compleet nieuw model is het feitelijk niet. De technische basis wordt niet alleen door de ID.3 en ID.4 gelegd, de auto is een ID.4 met een andere koets. De ‘vijf’ moet gezien worden als de SUV-coupé-variant van die SUV. De specificaties en opties komen overeen, maar het energieverbruik van de coupé-telg is lager dan van de SUV. Door de aflopende daklijn is de ID.5 iets gestroomlijnder dan de ID.4, 0,26 versus 0,28. Toch claimt Volkswagen een gelijk WLTP-bereik van op papier 520 kilometer. Volkswagen levert de ‘vijf’ vooralsnog enkel met het 77 kWh-accupakket, waar de ‘vier’ er ook met een 52 kWh-pakket is. De batterij voedt een elektromotor van 128 of 150 kW. In het geval van de 200 kW sterke GTX-versie gaat het om twee elektromotoren.
Hoewel de koetswerkvorm compacter is dan die van de SUV, geeft Volkswagen een groter bagagevolume op, zij het dat er slechts zes liter verschil is. De ID.5 kan 549 liter aan spullen achterin meenemen. Met neergeklapte achterbank reikt de laadruimte tot 1561 liter tegen 1575 liter voor de ID.4.
Lees ook:
Ook interessant
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst