Origineel versus gemodificeerd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2Fmagnuswalker-evv-44-site-e1421754958304.jpg)
Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag de controverse in de klassiekerwereld: origineel versus gemodificeerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2Fmagnuswalker-evv-53-site-e1421754893286.jpg)
Mijn maat Jack is een geval apart. Zelf is hij de eerste om het toe te geven. Doe je bijvoorbeeld de motorkap van zijn Alfa 75 open dan lijkt het alsof de Twin Spark er gisteren in Arese werd ingelepeld. Elk detail klopt. Zelfs de slangklemmen liet Jack opnieuw galvaniseren waardoor ze er als nieuw uitzien.
Tuti originali
Tegelijkertijd kan Jack serieus uren dubben en zoeken in oude werkplaatshandboeken als iemand hem vraagt of er op de slang tussen rembekrachtiger en motorblok van een Giulia eigenlijk wel een slangklem hoort. Tuti originali heet deze aanpak in het Alfawereldje. Zeg maar je auto in concoursstaat brengen zonder aan het inwendig uitlaatpoetsen te slaan. De manier om mensen die daarvan zijn echt serieus verdrietig te maken, is ze te confronteren met het werk van een school die de afgelopen jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen. Met als belangrijkste vertegenwoordigers de Magnus Walkers, Eagles en Alfaholics van de autowereld. Mannen en bedrijven die kort gezegd geen donder geven om originaliteit. Die kiezen voor moderne interpretaties van klassiekers en doorgaan waar Porsche, Jaguar en Alfa in de jaren zestig en zeventig ophielden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2Fmagnuswalker-evv-57-site-e1421754912250.jpg)
Waar zonder discussie een 964 Porsche wordt getooid met een jaren oudere look. Of waar een 75 Twin Spark zonder tranen naar de slachtbank wordt geleid om zijn fraaie blok op te offeren voor een GTA replica. Die zal rollen op 15 inch-wielen die in de gloriedagen van raceafdeling Autodelta helemaal niet bestonden.
Mona Lisa met tanktopje
De modifiers zeggen dat ze handelen in de geest van toen. En dat het trouwens hun auto is, dus dat ze zelf wel bepalen wat ermee gebeurt. Slangklemfetisjisten als Jack kijken er vaak wat filosofischer tegenaan. Zij zeggen dat ze feitelijk niet meer zijn dan conservators van oud blik voor de volgende generatie. Die vast ook wil zien hoe zo’n originele 911, E-type of GTV Bertone er nou uit zag. De Mona Lisa wordt toch ook niet gemoderniseerd door haar een tanktopje aan te doen…
Wat is goed en wat is fout? Praat met ons mee!
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had