Het doek valt nu al voor de BMW M5 CS
Nog deze maand bouwt BMW het allerlaatste exemplaar van de M5 CS. De vierzits sportsedan werd een jaar geleden aangekondigd onder de noemer van gelimiteerde editie en de ‘limiet’ is nu bereikt.
De M5 CS werd als gelimiteerde uitvoering gelanceerd. Anders dan gebruikelijk zat de limiet niet in een vooraf bepaald productievolume, maar in de productieperiode. Iets minder dan een jaar is de BMW M5 CS nu leverbaar. Ondanks dat de productie in zijn allerlaatste fase is beland, zijn ook de exemplaren die nu de fabriek verlaten verkocht.
BMW M5 CS beschikbaarheid
Ondanks dat de orderboeken voor de M5 CS officieel reeds zijn gesloten, staat de uitvoering nog steeds aan de top van het M5-programma. BMW plaatst hem boven de M5 Competition, die weer boven de ‘reguliere’ M5 staat. Voor de CS trok BMW’s Motorsportafdeling alle registers open en koos de divisie voor opvallende zaken. Zo is de M5 CS een vierzitter, voorzien van vier separate zitplaatsen. In de bekleding van de sportsedan werd bovendien een afbeelding van het almachtige Duitse circuit Nordschleife verwerkt.
Krachtigste ooit
Het ware onderscheid van de M5- en M5 Competition-versies bevindt zich onderhuids. De V8-krachtcentrale met een slagvolume van 4,4 liter werd wat vermogen betreft verder opgeschroefd. Met 635 pk is het blok 10 pk sterker dan de M5 Competition en liefst 35 pk krachtiger dan de reguliere M5-uitvoering. Daarmee is het niet alleen de sterkste M5 van het moment, niet alleen de meest potente M5 ooit, ook de krachtigste straatauto van de hand van BMW’s Motorsportafdeling. Weet overigens dat de volgende generatie M5 door zijn plug-in hybride-aandrijflijn weer grensverleggend zal zijn.
O-100 km/h in drie tellen
Met de 635 pk en 750 Nm op de vier aangedreven wielen is de M5 CS in staat om in exact drie tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. De 200 km/h staat in 10,3 tellen op de snelheidsmeter. De snelheidsbegrenzer grijpt pas bij 305 km/h in.
Naast de montage van een krachtigere motor hebben de knappe koppen van M GmbH de nodige kilogrammen uit de auto weten te schrappen. De sportsedan weegt in vergelijking met de M5 Competition zo’n 70 kg minder. Het is de som van de gesmede 20-inch grote wielen (Pirelli P Zero Corsa-banden, vóór: 275/35R20 en achter: 285/35R20), een koolstofvezel motorkap, een lichtgewicht armsteun tussen de stoelen en M Carbon-stoelen voorin.
Hoeveel exemplaren BMW van de M5 CS heeft gemaakt, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar