Het is over en uit voor de Alpina B7: dit waren zijn 4 illustere voorgangers
Was je nog van plan om een nieuwe Alpina B7 te kopen, dan vis je achter het net. De productie is gestopt en er komt ook geen opvolger van de Zuid-Duitse sportlimousine. Wat de reden is? Daar blijft Alpina erg vaag over. Misschien heeft het iets te maken met de veranderende rol van Alpina, dat sinds kort is overgenomen door BMW.
Alpina blijft sowieso tot 2025 zelfstandig, maar wordt daarna door BMW ingelijfd. Naar verluidt wordt Alpina een soort luxelabel, zoals Mercedes-Maybach. Over vier jaar komt er een Alpina-uitvoering van de BMW 7-Serie, die de ruimte tussen de ‘reguliere’ 7-Serie en Rolls-Royce Ghost opvult. We verwachten niet dat er een focus op performance komt te liggen.
De voorgangers van de Alpina B7
De huidige Alpina B7 wordt aangedreven door een 4,4-liter twinturbo V8 met 608 pk en 800 Nm. Hij slingert de bijna 2200 kilo wegende sedan in 3,6 seconden (!) naar 100 km/h. Alpina past geen betuttelende snelheidsbegrenzer toe, dus mag de B7 net zo lang doorgaan tot hij bij 330 km/h de strijd met de luchtweerstand verliest.
Met het verscheiden van de B7 sluit Alpina een roemrucht hoofdstuk uit zijn geschiedenis af. Een hoofdstuk dat begon in 1977 met de Alpina B8 en in 1999, wat ons betreft, zijn hoogtepunt bereikte, met de Alpina B12 6.0.
1. Alpina B11 3.5 (1987 – 1993)
Van de 7-Serie E23 is officieel nooit een Alpina-model geweest, wel kon je de 733i van 1977 tot en met 1980 laten uitrusten met een opgewaardeerde Alpina-motor, een aangepast onderstel en een spoiler-/stickerset. De B11 3.5 uit 1987 was de eerste échte Alpina 7-Serie, gebaseerd op de E32.
Zijn atmosferische zes-in-lijn produceerde iets meer dan 250 pk. Erg zeldzaam is de 315 pk sterke B11 4.0, waarvan maar zeven exemplaren zijn gebouwd. In 1988 kwam de B12 5.0 op de markt, met een 5,0-liter V12 en 350 pk.
2. Alpina B12 6.0 (1999 – 2001)
Waanzinnig mooi, waanzinnig krachtig én waanzinnig dorstig. De Alpina B12 6.0 heeft een tot 6,0-liter opgeboorde V12 met 430 pk en 600 Nm. Hij haalde nét de 300 km/h niet, maar stoof wel in 5,7 seconden naar 100 km/h.
Overigens was hij de opvolger van de B12 5.7, die in 1995 werd onthuld en ‘slechts’ 387 pk had. De 5.7 heeft een vijftraps Alpina Switch-Tronic-automaat. Eentje die je met knoppen op het stuur (geen flippers achter het stuur) zelf kunt schakelen.
3. Alpina B7 (2003 – 2008)
Van de mooiste gaan we naar … tja … de meest controversiële. Iets waar Alpina niks aan kan doen, overigens. Het merk moet het doen met wat BMW aanlevert en in het geval van de 7-Serie E65/E66 was dat een moeilijk gestileerde auto.
Opvallend aan de B7 van deze generatie is zijn 4,4-liter V8, die geen turbo’s heeft, maar een supercharger. Daarmee gaat de achtcilinder, die in de 745i 333 pk levert, in één stap naar 500 pk. De B7 E65 is de eerste Alpina 7-Serie die onder de 5 seconden naar 100 km/h duikt.
4. Alpina B7 Biturbo (2009 – 2015)
Weer een ontwikkeling: de B7 Biturbo F01 was de eerste Alpina 7-Serie waarop vierwielaandrijving leverbaar was. Zijn achtcilinder is gebaseerd op die van de 750i en heeft twee turbo’s. In eerste instantie leverde het blok 507 pk (net zo veel als de BMW M5 E60), na de facelift kwam daar 23 pk bij.
Ook ging het LCI-model (Life Cycle Impulse, zoals BMW dat noemt) van een zestraps automaat van HF naar de veel snellere achttrapsversie. Van stilstand naar 100 km/h ging in 4,5 seconden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen