Het Japanse Kei-car fenomeen
De Tokyo Motor Show staat weer op het punt van beginnen (29 oktober – 8 november) en steevast komt daar een parade van bizarre conceptcars en vreemde modellen voor de thuismarkt voorbij. Japanners hebben wat auto’s betreft een nogal typische smaak. En doordat er in Japan een mild belastingklimaat bestaat voor zéér compacte auto’s, de zogenoemde Kei-cars, heeft dat in de afgelopen decennia geresulteerd in een flink aantal opmerkelijke voertuigen.
De criteria om voor de belastingvoordelen in aanmerking te komen, zijn simpel. Een Kei-car mag niet langer zijn dan 3,40 meter, niet hoger zijn dan 2,00 meter, geen grotere motorinhoud hebben dan 660 cm3 en niet meer vermogen produceren dan 64 pk. Bekijk hieronder een selectie van de allerleukste voorbeelden op Kei-gebied.
Daihatsu Copen
Te leuk om zelf te houden, moeten de Japanners hebben gedacht. Dus probeerde Daihatsu het met de Copen, een tweezitter met inklapbare hardtop, ook in onze contreien: in eerste instantie rechtsgestuurd en met 660 cm3 turboblok, later ook linksgestuurd met 1300 cm3 motor.
Daihatsu Copen X-Play
De eerste generatie van de Copen, het leuke bolle model boven deze geelzwarte, is inmiddels opgevolgd door drie varianten. Eén daarvan is deze agressief ogende X-Play.
Daihatsu Esse
Charmante poging om de aloude Renault 5 te laten reïncarneren als Kei-car.
Daihatsu Fellow
De eerste Kei-car van Daihatsu, nog met 360 cm3 motorinhoud. Dat was de maximale cilinderinhoud volgens de in 1966 geldende regels. Het modelletje is jarenlang geproduceerd in ontelbare varianten.
Daihatsu Fellow Max Hardtop
Mini hardtopcoupé in onmiskenbaar jaren zeventig-design, let ook op de ontbrekende B-stijlen.
Daihatsu Leeza Spider
Een bijna letterlijk opengezaagd coupeetje op basis van de Cuore/Mira.
Daihatsu Midget II
Ode aan de driewielige bestellertjes uit de jaren vijftig, maar nu met rondom wielen.
Daihatsu Mira Walk Through Van
Bizar voorbeeld van hoe ver de Kei-car principes kunnen worden opgerekt.
Daihatsu Move
Een van de weinige Kei-cars die de oversteek naar Europa maakte, en waarmee Autovisie nog een rel veroorzaakte door er een bijna op z’n kant te leggen tijdens de uitwijkproef.
Daihatsu Naked
Utilitair design, overduidelijk geïnspireerd op de oer-Panda.
Daihatsu Wake
Door Japanners zo geliefd kubus-design, hoger dan dit worden ze niet gemaakt.
Honda S500
Geweldige bonsai-roadster met motorfietsmotor en kettingaandrijving. Bij introductie geen Kei-car, maar voldoet inmiddels aan alle criteria. Er zijn ook enkele exemplaren in Nederland gekentekend.
Honda Beat
Spiritueel opvolger van de S500/600/800 serie, nu met middenmotor.
Honda S660
Spiritueel opvolger van de Beat. Honda Nederland, haal deze zo snel mogelijk hierheen!
Honda Z
Cultcoupeetje uit de jaren 70, gebaseerd op de succesvolle N-serie.
Honda Z II
Honda’s half geslaagde poging om de Z-serie eind jaren 90 opnieuw leven in te blazen.
Honda Vamos
Indertijd volledig genegeerde funcar op N-serie basis, weinig succesvol vanwege het ontbreken van vierwielaandrijving. Tegenwoordig flinke cultaanhang.
Honda N-One
Een van de leukste Kei-cars van dit moment, duidelijk geïnspireerd op de oorspronkelijke N360. Aaibaar en toch stoer.
Mazda Carol 360
De Ford Anglia van japan, blijkbaar kopieërden de japanners zelfs de minder geslaagde europese stijlkenmerken.
Mazda Laputa
Op zich weinig opzienbarende gerebadgde Suzuki Kei, maar gooi alsjeblieft de naam een keer door Google Translate…
Mazda Autozam AZ-1
Microsupercar ,waarschijnlijk de kleinste auto met vleugeldeuren en middenmotor ooit.
Mitsubishi Minica
Mitsubishi’s kleinste. Eerste model van een lange, tot 2011 bestaande reeks met dezelfde naam.
Mitsubishi Toppo
Een van de vele creatieve manieren om zoveel mogelijk ruimte op zo klein mogelijk oppervlak te creëren.
Mitsubishi I
Bij ons geleverd als elektrische i-MIEV, in japan ook geschikt voor fossiele brandstof leverbaar geweest.
Mitsubishi Pajero Mini
Zelfs de stoere Pajero ontkwam niet aan een te hete wasbeurt.
Subaru 360
Wat is het resultaat als je een Fiat 600, 2CV en een Kever in de blender gooit? Voila!
Subaru R2
Door ex-Alfa designer Andreas Zapatinas getekend. Zet de grille maar eens op zijn kop.
Suzuki Suzulight
Eerste Suzuki personenauto ooit, design gekopieerd van de Lloyd LP400.
Suzuki Fronte Coupé
Als SC 100 GX coupé ook bij ons verkocht, maar dan met een 1000 cm3 grote motor.
Suzuki Carry
Er zijn ook ontelbare vracht- en bestelwagens volgens Kei-principe gebouwd, de Carry is waarschijnlijk de bekendste variant.
Suzuki Cappuccino
Een mini-MX-5, met 660cm3 turbo-middenmotor voorin, achterwielaandrijving en 725 kilo leeggewicht. Wat zou het toch heerlijk zijn als we er in pasten…
Suzuki Twin
Weinig succesvolle tweezitter met Ford Ka-trekjes, een van de weinige Kei-cars die niet de maximale buitenmaten benutte. Maar twee jaar gebouwd.
Suzuki Wagon R
Deze kennen we hier ook, meestal in gebruik bij de wat oudere medemens.
Suzuki Lapin
Leuk Renault 4-achtig retro ontwerp, maar waarom noem je je model konijn? Op de aftermarket zijn zelfs complete Renault 4 neuzen te koop voor dit model.
Suzuki Hustler
Voor als een Hummer toch net iets te groot is in de binnenstad van Tokio.
Suzuki Palette
Dé auto voor de Young Urban Japanese Professional.